چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل تاثیر آموزشهای فنی و حرفهای بر عملکرد تخصصی و اثربخشی شغلهای مهارتی، به منظور ارائۀ راهکارهای بهبود اجرا شده است. مطالعه به روش علّی ـ مقایسهای و با استفاده از پرسشنامههای سنجش عملکرد، اثربخشی شغلی و نظرسنجی از کارگران و کارفرمایان به انجام رسید، برای تحلیل دادهها، از آزمونهای آماری کای اسکوئر، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون تی برای گروههای مستقل استفاده شد. یافتهها حاکی از ارتباط معنادار بین آموزشهای فنی و حرفهای و عملکرد تخصصی کارکنان است. همچنین بین اثربخشی شغلی کارگران آموزشدیده با آموزشهای فنی و حرفهای، رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین آموزشهای فنی و حرفهای بر رضایت شغلی کارگران اثر مثبت و معناداری بر جای گذارده است. در نهایت به برنامهریزان حوزۀ فنی و حرفهای، طراحی آموزشهای کاربردی و منطبق با نیازهای صنایع مختلف در غالب برنامههای مدون آموزشی پیشنهاد میشود.
Technical & Vocational Training Organization of Kermanshah follows the strategies of the Main Technical & Vocational Training Organization in order to fulfill purposes of this section and to enhance productivity growth of industries, especially the automotive industry and the mechanical one. Several trainees conduct a large number of training courses and technical–vocational skills required out of the system every year. Therefore, it seems imperative to enter a number of cycles that have been manufacturing performance assesment and effectiveness of workers job training. This study was a comparative analysis and it used questionnaires and surveys measuring performance and effectiveness of the work done by the workers and employers. Data was analyzed in SPSS and Excel software. Statistical methods included chi-square test, Spearman correlation and T-test. Results indicated a significant relationship between technical–vocational training and professional performance. Moreover, there was a significant positive relationship between technical–vocational training and job effectiveness of trained workers and their job satisfaction. Finally, it was suggested Iranian planners in technical–vocational domains to design applied training based on the requirements of different industries in the form of planned educational programs.
خلاصه ماشینی:
حلقۀ مفقودشدۀ مسئلۀ این پژوهش، میزان جذب دانشآموختگان مراکز فنی و حرفهای که به دلیل عدم توازن بین عرضه و تقاضا در شرایط ساختاری معاصر که بخش اعظمی از توان و سرمایههای مادی و معنوی جامعه تلف میشود، نیست، بلکه در پی میزان توفیق همان تعداد اندک نیروی ماهر و دانشآموختهای است که در بخش صنایع خودروسازی استان کرمانشاه جذب و مشغول فعالیت شدهاند تا از این طریق بتوان میزان تأثیر آموزشهای فنی و حرفهای بر عملکرد تخصصی و اثربخشی شغلهای مهارتی مورد استفاده در کارخانجات تولید بدنۀ خودرو واقع در شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه را مورد سنجش قرار داد.
با توجه به اين كه انتظار ميرفت، آموزشها توانسته باشد در مقولههاي مختلف تأثيرات مثبتي را بر کارکنان (کارگران فنی) آموزشديده در مقايسه با كاركنان آموزش نديده گذارده باشد، فرضيات زير تدوين شدند و مورد آزمون قرار گرفتند: بین عملکرد تخصصی کارکنان آموزشدیده با کارکنان آموزشندیده تفاوت وجود دارد.
این آمار بیانگر این واقعیت است که آموزشهای سازمان فنی و حرفهای در جذب و بهکارگیری کارگران در شغلهای مهارتی مؤثر بوده است که البته این تأثیر را در قسمت آمار استنباطی بیشتر مورد توجه قرار خواهیم داد (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار شمارۀ 8- نسبت کارگران خطوط تولید کارخانهها که از آموزش فنی و حرفهای برخوردار بودهاند به کل کارگران نمودار 8 نشان میدهد که 609 نفر معادل (36.