چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ آموزشهای فنی و حرفهای مراکز دانشگاهی و توانمندسازی دانشجویان مهارت آموخته است. مولفههای توانمندسازی روانشناختی و آموزشهای فنی و حرفهای بازشناسی شد و ارتباط آن با یکدیگر مورد کندو کاو قرار گرفت. نمونه شامل 213 از دانشجویان مهارتآموختۀ استان زنجان بود که به طور تصادفی انتخاب شدند همچنین از دیدگاههای توصیفی 30 نفر از کارشناسان و مدیران ستادی سازمان آموزش فنی وحرفهای بهره گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی و پرسشنامۀ محققساختۀ آموزش فنی و حرفهای برای مهارتآموختگان بوده است. تحلیل یافتهها با استفاده از آزمونهای خی دو، t تک نمونهای و همبستگی انجام شد. یافتهها حاکی از آن بوده است که بین آموزشهای فنی و حرفهای دانشگاهی با توانمندسازی روانشناختی و مولفههای تشکیلدهندۀ آن اعم از «شایستگی»، «استقلال»، «موثربودن»، «معنیداری» و «اعتماد»، ارتباط معناداری داشته است (p). همچنین سطح آموزشهای فنی و حرفهای کسبشده و توانمندی روانشناختی مهارتآموختگان در تمامی مولفهها غیر از مولفۀ «اعتماد»، بیشتر از حد متوسط بوده است.
Technical–vocational training organization set up academic technical – vocational training centers with the aim of filling the vacuum of the skill training in universities. The purpose of this study was to examine the relationship between academic technical–vocational training centers and psychological empowerment of skilled student. This research is the applied one and the data collection method is a descriptive survey. Sample included 213 skilled students in Zanjan that were randomly selected .Descriptive views of 30 experts and managers among the staffs of the technical–vocational training organization were also used. The instruments included two questionnaires: 1- Standard questionnaire of psychological empowerment; and 2- the questionnaire of technical and vocational training for skilled students made by the researcher. Data was analyzed by SPSS 20 and these statistical methods were used: chi-square test, one sample t- test and correlation test. The results showed that the academic technical– vocational training centers had a significant relationship (p <0/05) with the psychological empowerment and all its constituent components including "competence," "independence," "effectiveness," "significance" and "trust". Also the level of technical and vocational trainings and all components of psychological empowerments of students had been more than average except "trust".
خلاصه ماشینی:
به طور خلاصه، این امر، اهمیت حیاتی دارد که مدیران منابع انسانی امروز، درک کنند که توانمندسازی ابزاری ضروری برای افزایش رضایتمندی کارکنان است و بهرهوری و اثربخشی بیشتری را سبب می شود (استاور و کاستی، 20 > کشوری که مهارتها و دانش مردمش را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملی به نحو مؤثری بهرهبرداری نماید، قادر نخواهد بود هیچ چیز دیگر را توسعه بخشد» برخی معتقدند که وظیفۀ اصلی دانشگاهها تربیت و پرورش متخصصین در سطوح عالی است، بعضی دیگر بر این باورند که دانشگاهها باید آموزشهای اصولی و مبانی نظری را در سطح عام ارائه دهند و آموزشهای تخصصی بر اساس نیازهای هر شغل از طریق آموزشهای کوتاهمدت تخصصی یا آموزشهای ضمنخدمت ارائه شود (عمادزاده،13 Enhancing Graduate Workability Scott & Jaffe برخی از تعاریفی که برای توانمندسازی ارائه شده است عبارتند از: تفويض اختيار با اعطاي قدرت قانوني به سايرين (فرهنگ لغت وبستر) به افراد كمك كنيم تا احساس اعتماد به نفس خود را بهبود بخشند و بر احساس ناتواني و درماندگي خود چيره شوند.
لیکن راجع به ارتباط آموزش (به معنای عام یا آموزش ضمن کار) با توانمندسازی نیروی انسانی یا ارتباط آموزش فنی و حرفهای با اشتغال و توسعۀ پایدار و موضوعاتی از این قبیل، پژوهشهایی در داخل کشور انجام شده است که برحسب نزدیکی ارتباط موضوع به ذکر چند نمونه از آن میپردازیم: خطیبی و همکاران (1381) در نتایج تحقیقات خود مبنی بر بررسی نظام آموزش شغلی کارکنان و تأثیر آن بر افزایش کارآیی بدین مطلب اشاره میکنند که 70 درصد مدیران و 65 درصد کارکنان بیان کردهاند که آموزشهای شغلی موجب افزایش دانش ارتقای اطلاعات شغلی و افزایش تواناییهای شغلی آنان شده است.
نتایج این آزمون نشان داده است که سطح آموزشهای فنی و حرفهای کسبشده و همچنین توانمندسازی دانشجویان در تمامی مؤلفهها (غیر از مؤلفۀ اعتماد ) بالاتر از حد متوسط بوده است.