چکیده:
زمینه و هدف: قلدری پدیده رفتاری است که در سالهای اخیر توجه بسیاری از معلمین (مربیان) و سیاستگذاران در نقاط مختلف جهان را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر تبیین رفتار شاهدان قلدری در مدارس بر اساس عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نقش واسطهای هویت اخلاقی است.
مواد و روشها: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه مورد نظر دانشآموزان پسر و دختر متوسطه دوم استان لرستان در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 617 دانشآموز که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به مقیاسهای مکانیسمهای عدم درگیری اخلاقی (Bandura و همکاران)، حساسیت اخلاقی (Narvaez & Endicott)، نقش شرکتکنندگان (رفتار شاهدان) (Salmivalli و همکاران) و اهمیت برای خویشتن هویت اخلاقی (Aquino & Reed) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و همچنین تحلیل مسیر به وسیله نرمافزار AMOS 24انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با دادههای پژوهش برازش مطلوب و قابل قبولی دارد. یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با رفتار شاهدان در قلدری رابطه دارد. به عبارتی دیگر کسانی که عدم درگیری اخلاقی بالا و حساسیت اخلاقی پایین دارند، به صورت زیانآورتری رفتار میکنند. همچنین نتایج تحلیل نشان میدهد که هویت اخلاقی در ارتباط بین رفتارهای شاهدان قلدری در مدارس و عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی نقش واسطهای دارند.
ملاحظات اخلاقی: در این مطالعه اصول مرتبط با ملاحظات اخلاقی از جمله محرمانهماندن هویت پرسششوندگان، رضایت آگاهانه شرکتکنندگان در پژوهش و اختیار خروج از روند تحقیق رعایت گردید.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که عدم درگیری اخلاقی و حساسیت اخلاقی با نوع واکنش دانشآموزان به عنوان شاهد در هنگام قلدری رابطه دارد و این واکنش با توجه به ویژگیهایی مانند هویت اخلاقی میتواند متفاوت باشد.
Background and Aim: Bullying is a behavioral phenomenon that has attracted
the attention of many teachers and educators in different parts of the world in
recent years. The purpose of this study is to explain the Bystander behavior in
schools based on Moral Disengagement and moral sensitivity with the mediating
role of moral identity. The target population was male and female high school
students in Lorestan province in the 1397-98 academic year.
Materials and Methods: This is a cross-sectional study kind of correlation. The
sample of the present study included 617 students who were selected by cluster
sampling. Participants responded to the scales of Mechanisms of Moral
Disengagement, Ethical Sensitivity, participant's role (and Self-Importance of
Moral Identity. Data analysis was performed using structural equation modeling
as well as path analysis by AMOS 24 software.
Findings: The results showed that conceptual model of research has a
desirable and acceptable fit with the research data. Findings from the structural
equation model show that moral disengagement and moral sensitivity are
related to the bystander behavior in bullying. In other words, those with high
moral disengagement and low moral sensitivity they behave more harmful. The
results of the analysis also show that moral identity has a mediating role in the
relationship between bystander behaviors in schools and moral disengagement
and moral sensitivity.
Ethical Considerations: In this study, principles related to ethical
considerations such as confidentiality of the respondents' identity, satisfaction of
the participants in the research and the right to leave the research was taken
into consideration.
Conclusion: The results show that moral disengagement and moral sensitivity
are related to the type of students' reaction as a witness during bullying and this
reaction can be different according to characteristics such as moral identity.