چکیده:
اﻧﺘﺸﺎر اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﯽ )IPSAS( ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه ﺗﺎ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻬﺎن، ﮐﺸﻮرﻫﺎ در ﺻﺪد ﻫﻤﮕﺮاﯾﯽ ﺑﺎ آن اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ ﺑﺮﺧﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎ، ﭘﯿﺸﺮو و ﺑﺮﺧﯽ دﯾﮕﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﺛﺎر اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﻫﻤﮕﺮاﯾﯽ و ﺗﺤﻮﻻﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد، ﻫﻨﻮز اﻗﺪاﻣﯽ اﻧﺠﺎم ﻧﺪادهاﻧﺪ. اﺗﺤﺎدﯾﻪ اروﭘﺎ ﻧﯿﺰ از اﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪه ﻣﺴﺘﺜﻨﯽ ﻧﺒﻮده و ﺑﺴﯿﺎری از ﮐﺸﻮرﻫﺎ در اﯾﻦ اﺗﺤﺎدﯾﻪ ﻫﻤﭽﻮن ﻓﺮاﻧﺴﻪ، ﻓﻨﻼﻧﺪ و ﻏﯿﺮه ﻫﻤﭽﻨﺎن از ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻧﻘﺪی و ﯾﺎ ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﺗﻌﻬﺪی ﮐﻪ ﻻزﻣﻪ ﭘﯿﺎدهﺳﺎزی IPSAS اﺳﺖ، ﻧﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ. اﻟﺒﺘﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت دﯾﮕﺮی ﻫﻤﭽﻮن ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﻘﺎم ﻧﺎﻇﺮ و ﮐﻨﺘﺮل ﮐﻨﻨﺪه اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﯽ اروﭘﺎ )EPSAS(، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺪﻫﯽﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﭘﺎﯾﺪاری ﻣﺎﻟﯽ ﻧﯿﺰ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻫﻤﮕﺮاﯾﯽ EPSAS ﺑﺎ IPSAS را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ. ﻫﻤﮕﺮاﯾﯽ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﺑﻨﯿﺎدﯾﻨﯽ ﺑﺮای اﺗﺤﺎدﯾﻪ )ﭘﻮﻟﯽ( اروﭘﺎ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، زﯾﺮا ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻣﺎﻟﯿﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻋﻨﺎﺻﺮ اﺳﺎﺳﯽ ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻬﺎدی آن ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﺤﻠﯿﻞﻫﺎ و ﭼﺸﻢاﻧﺪازﻫﺎﯾﯽ را درﺑﺎره ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓﺳﺎزی ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﯽ در اروﭘﺎ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ و ﻣﺤﺘﻮای آن، و ﻫﻤﯿﻦﻃﻮر ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎ و ﻋﻮاﻗﺐ آن در اﻗﺘﺼﺎد و ﺟﺎﻣﻌﻪ اروﭘﺎ اراﺋﻪ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ.
The publication of the International Public Sector Accounting Standards
(IPSAS) has led countries in different parts of the world to converge with it.
In this regard, some leading countries and others have not yet taken action,
given the possible effects of convergence and the changes that should take
place. The European Union is no exception to this rule, and many countries
in the EU, such as France, Finland, etc., still use cash or combined accounting.
They have not yet moved on to accrual accounting, which is required to
implement IPSAS. Of course, there are other issues such as the appointment
of the European Public Sector Accounting Standards Authority (EPSAS),
public debt management and financial sustainability assessment, which
undermine the integration of EPSAS with IPSAS. Convergence may have
fundamental consequences for the (monetary) EU, as public sector accounting
and public finance are key elements of its institutional framework. This paper
provides analysis and perspectives on the process of continuous
harmonization of public sector accounting in Europe, attention to governance
and its content, as well as its implications for the European economy and
society.
خلاصه ماشینی:
١. مقدمه شوراي اروپا از طريق قانون تصويب نشده اي درباره الزامات چارچوب بودجه اي کشورهاي عضو (دستورالعمل شورا، ٢٠١١) فرايند هماهنگ سازي استانداردهاي حسابداري بخش عمومي اروپا (EPSAS) را به صورت رسمي آغاز کرد؛ کميسيون اروپا (EC) در ارتباطات خود با ادعاي «مديريت کيفيت قوي آمار اروپا» آن را تبلي¢ و در آوريل ٢٠١١ منتشر کرد (کميسيون اروپا، ٢٠١١).
به ادعاي اعضاي کميسيون اروپا در خصوص دستورالعمل چارچوب هاي بودجه که پيش تر مطرs شد، روش هاي حسابداري کامل و قابل اطمينان حسابداري بخش عمومي براي تمام زيربخش هاي دولت (احتمالا براساس مبناي تعهدي) پيش شرط توليد اين آمار است ، اگرچه اين مورد به گردآوري قبلي داده هاي وجوه نقدي يا هم ارز آن تکيه دارد.
1. Sovereign debt restructurings امروزه ، مقامات اروپايي ظاهرا به گسترش قوانين مالي مرتبط با سياست هاي رياضت اقتصادي در تمام کشورهاي عضو، به جز بريتانيا، علاقه مندند که آنها را به نوعي به بخش ساختاري چارچوب نهادي اروپا تبديل ميکند (بيوندي، ٢٠١٣).
اين انتخاب ممکن است پيامدهاي بنياديني براي اتحاديه (پولي) اروپا داشته باشد، زيرا حسابداري بخش عمومي و ماليه عمومي، عناصر اساسي چارچوب نهادي آن هستند.
Accounting, Economics and Law Research Network Conference, SASE Annual Meeting, University of Milano, 27–29 June 2013; 8th International EIASM Public Sector Conference, Edinburgh, UK, 2–4 September, 2014.
Accounting, Economics and Law: A Convivium, Thematic Issue, 3(2).
Accounting, Economics and Law: A Convivium, 3(2), 53–68.
Accounting, Economics and Law: A Convivium, 3(2), 53–68.
Principals, agents and the economics of accountability in the new public sector.
Globalization: Governmental accounting and International Financial Reporting Standards.