چکیده:
ايران به عنوان بزرگتري توليدکننده پسته در جهان شناخته شده است. اما در سالهاي اخير به علت
مشکلات مربوط به امر توليد و بازاريابي، سهم بازاري کشور رو به افول مينمايد. با در نظر گرفتن اين مسئله
که ايران طبق افق چشمانداز ١٤٠٤ ميبايست کشور اول منطقه به لحاظ اقتصادي باشد، توجه به جايگاه
ايران در صادرات محصول پسته که ارزآوري باليي براي کشور دارد، در سال هاي آتي لزم به نظر ميرسد.
در تحقيق حاضر به جهت اهميت موضوع، وضعيت ساختار بازار جهاني پسته و جايگاه ايران در گذشته با
استفاده از شاخص هاي ساختار بازار نسبت تمرکز و هرفيندال-هيرشمن تعيين و سپس با استفاده از الگوي
اقتصادسنجي ARIMA نتايج حاصل براي سالهاي منتهي به افق چشمانداز پيش بيني شده است. نتايج
نشان داده است که سهم ايران در بازار جهاني پسته رو به کاهش خواهد بود و از طرف ديگر انحصار چهار
بنگاه برتر در اين بازار روند افزايشي خواهد داشت. ازاينرو ايران به کشور داراي سهم کمتر، در يک بازار
انحصاري تبديل خواهد شد. بدين معني که ايران رفتهرفته به سمت منفعل شدن در بازار جهاني پيش
خواهد رفت. اين مسئله با توجه به ارزآوري بالي پسته براي ايران خطري بزرگ تلقي ميشود چرا که
درآمد ارزي يک ميليارد و دويست ميليون دلري ايران از صادرات پسته رو به افول خواهد گذاشت.