چکیده:
بازار محوری مجموعه فعالیت هایی است که یک سازمان انجام میدهد تا به این وسیله تغییرات در بازار نظیر ترجیحات مشتریان، رشد سریع تکنولوژی و شدت رقابت را نظارت، تحلیل و به آنها واکنش مناسب نشان دهد. هدف این پژوهش توسعه قابلیتهای بازار محوری با تاکید بر نوآوری، کارآفرین محوری و نقش مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی شهر مشهد است. این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و ازبعد مخاطب، بنیادی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران بازاریابی و فروش شرکت های تولیدی فعال واقع شده در شهرک صنعتی مشهد تشکیل می دهند که با توجه به منابع در دست، تعداد جامعه آماری 418 نفر بر آورد شده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 200 نفر بهدست آمد. در این تحقیق، پس ازمصاحبه با خبرگان، 62 متغیر مشاهده شد که 18 متغیر مکنون بود. برای تایید مدل و پاسخ به فرضیات از مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی[1](PLS) با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. اجرای محاسبات لازم در نرمافزار اسمارت پیالاس نشان داد ضمن تایید روابط بین متغیرهای مکنون در مدل ساختاری ،کل مدل در سطح قوی برازش شده است، نتایج همچنین نشان داد نوآوری با مدیریت دانش (ضریب13.61)، نوآوری با کارآفرین محوری (ضریب161.54)، نوآوری با بازارمحوری (ضریب2.39)، کارآفرین محوری با مدیریت دانش (ضریب6.67)، و مدیریت دانش با بازارمحوری ( ضریب5.04)، رابطه مثبت و معنیداری دارند.
The purpose of this study is to develop market-oriented capabilities with an emphasis on innovation and entrepreneurship; The role of knowledge management in manufacturing companies in Mashhad, this research is applied in terms of purpose and in terms of nature and method of implementation, descriptive-survey and correlational. The statistical population of the present study consists of marketing and sales managers of active manufacturing companies located in Mashhad industrial town. According to the available resources, the number of this statistical population is 418 people and the sample size is 200 people based on Cochran's formula. For this purpose, by studying the literature and background of related research and interviewing experts, 62 variables were observed and 18 variables are hidden. In the present study, to confirm the model and answer the hypotheses of structural equation modeling by partial least squares (PLS) method with Use of Smart PLS software has been used. Shows the execution of the necessary calculations in the Smart Pay software. While confirming the relationships between latent variables in the structural model, the whole model is fitted at a strong level of 0.955, and the results showed innovation in knowledge management with a coefficient (13.61), innovation in entrepreneurship with a coefficient (161.54), innovation in the market With coefficient (2.39), entrepreneurship based on knowledge management with coefficient (6.67), and knowledge management based on market with coefficient (5.04), has a positive and significant relationship.
خلاصه ماشینی:
توسعه قابليت هاي بازار محوري با تأکيد بر نوآوري و کارآفريني: نقش مديريت دانش در شرکت هاي توليدي شهر مشهد معصومه بهمدي١ * تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٣/١٧ يونس وکيل الرعايا ** تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٦/٠١ *** فرشاد فائزي رازي ٢ چکيده بازار محوري مجموعه فعاليت هايي است که يک سازمان انجام ميدهد تا به اين وسيله تغييرات در بازار نظير ترجيحات مشتريان ، رشـد سـريع تکنولـوژي و شـدت رقابـت را نظارت ، تحليل و به آنهـا واکـنش مناسـب نشـان دهـد.
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش سعي برآن بوده است تا ارتباط و توسعه قابليت هاي بازار محوري با تأکيد بر نوآوري و کارآفرين محوري ؛ نقش مديريت دانش در شرکت هاي توليدي شهر مشهد بـا رويکـرد مـدل معـادلات ساختاري مورد بررسي قرار گيرد .
بـا در نظـر گـرفتن ايـن موضوع و با توجه به نتايج حاصل از اين پژوهش ، به منظور تقويت و رشد بازار محـوري، کارآفريني محوري، نوآوري و مديريت دانش در شرکت هـاي توليـدي ، پيشـنهاداتي بـه مديران شرکت هاي توليدي ارائه ميشود .
)2016), " Effects of industry forces, market orientation, and marketing capabilities on business performance: An empirical analysis of Japanese manufacturers from 2009 to 2011",Journal of Business Research, 22 )3): 1-9 Julio Cesar Ferro de Guimar~aesa, Eliana Andrea Severob,C esar Ricardo Maia de Vasconcelos,)2018), The influence of entrepreneurial, market, knowledge management orientations on cleaner production and the sustainable competitive advantage, Journal of Cleaner Production174)2018)1653-1663 Luiz dos Santos, I.