چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر اعتماد سازمانی بر انتقال دانش ضمنی در کتابخانههای عمومی استان فارس انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و از نظرِ روش گردآوری اطلاعات توصیفی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان کتابخانههای عمومی استان فارس در سال 1399 (350 نفر) است که از این میان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 184 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شداند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ برگرفته از پژوهش فولر (2018) استفاده شده است. همچنین، برای بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر انتقال دانش ضمنی در میان کارکنان کتابخانههای عمومی، از تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نرمافزارهای مورداستفاده برای تحلیل دادهها اسپیاساس و پیالاس هستند.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان میدهد که اعتماد سازمانی بر تمایل به تسهیم و کاربرد دانش ضمنی تأثیری مثبت و معنادار دارد. در این میان، اعتماد هویتمحور نسبت به اعتماد حسابگرانه و دانشمحور تأثیر قویتری بر تمایل به تسهیم دانش دارد. اعتماد حسابگرانه، اعتماد دانشمحور، و اعتماد هویتمحور تأثیری مثبت و معنادار بر تمایل کارکنان به کاربرد دانش ضمنی دارند.
اصالت/ارزش: انتقال دانش ضمنی فرایندی تعاملی است که اساساً بر مبنای اعتماد بین طرفین شکل میگیرد. ازاینرو، ضروری است نقش اعتماد سازمانی در انتقال دانش ضمنی به شکلی جامع و دقیق مورد کنکاش قرار گیرد. بر همین اساس، نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که اعتماد سازمانی تأثیری مثبت و معنادار بر انتقال دانش ضمنی کارکنان کتابخانههای عمومی دارد.
Purpose: One of the challenges facing public libraries is the use of staff tacit knowledge. In this study, the effect of organizational trust (calculus-based trust, knowledge-based trust, and identity-based trust components) on the transfer of tacit knowledge of staff of Fars Province public library in Iran was investigated.
Method: The present study is an applied research that has collected information by using a descriptive method. The statistical population of this research included all employees of public libraries in Fars province in 2021 (350 people), from 184 individuals were selected as the statistical sample of the research through using simple random sampling method. A questionnaire taken from Fuller’s research (2018) was used to collect data. The independent variable in this research is organizational trust, which includes calculus-based trust, knowledge-based trust, and identity-based trust components. The dependent variable is the transfer of tacit knowledge, which includes two components: the desire to share and the desire to use tacit knowledge. The validity of the questionnaire was calculated using Cronbach’s alpha and combined reliability. In order to investigate the effect of organizational trust on the transfer of tacit knowledge, confirmatory factor analysis and partial least squares technique were applied. Furthermore, SPSS and PLS software were used for statistical analysis.
Findings: The results show that the value of t-statistic, in relation to the effect of calculus-based trust on the willingness to share and use of tacit knowledge, is 2.39 and 2.87, respectively. Therefore, calculus-based trust has a positive and significant effect on the transfer of tacit knowledge. Regarding the effect of knowledge-based trust on the tendency to share and apply tacit knowledge, t-statistics are 4.94 and 6.35, respectively. Therefore, knowledge-based trust has a positive and significant effect on the transfer of tacit knowledge. Moreover, regarding the effect of identity-based trust on the tendency to share and apply tacit knowledge, t-statistics are 7.11 and 4.38, respectively. Therefore, identity-based trust has a positive and significant effect on the transfer of tacit knowledge. Furthermore, identity-based trust has a stronger effect on the tendency to share knowledge than sensory and knowledge-based trust. Calculus-based trust, knowledge-based trust, and identity-based trust have a positive and significant effect on employees’ willingness to use tacit knowledge.
Originality/value: The transfer of tacit knowledge is an interactive process that is basically based on trust between the parties. Therefore, it is necessary to examine the role of organizational trust in the transfer of tacit knowledge in a comprehensive and accurate manner in order to identify and remove potential barriers in this area. The results of the present study help the managers of public libraries to establish organizational trust in the relations between individuals and groups of employees, and provide the ground for the transfer of tacit knowledge in public libraries.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس ، پژوهش حاضـر بـا هـدف بررسي تأثير اعتماد سازماني بر انتقال دانش ضمني ٢ در کتابخانه هـاي عمـومي اسـتان فـارس انجـام شده است .
به عبارت ديگر، اين پژوهش تلاشي است به منظور يافتن پاسخي براي ايـن پرسـش کـه : اعتماد چه تأثيري بر تمايل کارکنان کتابخانه ها جهت انتقال دانش ضمني دارد؟ پاسخ به اين پرسش ميتواند تأثير اعتماد را به عنوان يکـي از عوامـل ترغيـب کننـدة تسـهيم دانش در کارکنان کتابخانـه هـاي عمـومي نشـان دهـد تـا مـديران کتابخانـه هـاي عمـومي بتواننـد به منظور بهبود شرايط لازم بـراي انتقـال دانـش ضـمني تـلاش کننـد.
1. Kaffashan Kakhki, Rajabi, Naji, AsemanDoreh, & Harati 2.
1. Wei, Zheng & Zhang 2.
اعتماد دانش محور تأثير مثبـت و معنـاداري بـر تمايـل کارکنـان بـه تسـهيم دانـش ضمني دارد.
اعتماد هويت محور تأثير مثبت و معنـاداري بـر تمايـل کارکنـان بـه تسـهيم دانـش ضمني دارد.
1. Yuan, Olfman & Yi 339 مدل مفهومي پژوهش با توجه هدف اصلي پژوهش مبني بر بررسـي تـأثير اعتمـاد سـازماني بـر انتقـال دانـش ضـمني در کتابخانه هاي عمومي ، مدل مفهومي پژوهش روابط بين متغيرهـاي موردبررسـي را در شـکل ١ بـه تصوير کشيده است .
فرضيه هاي پژوهش فرضيۀ اول پژوهش : اعتماد حسابگرانه تأثير مثبت و معناداري بر تمايل کارکنـان بـه تسـهيم دانش ضمني دارد.
فرضيۀ پنجم پژوهش : اعتماد دانـش محـور تـأثير مثبـت و معنـاداري بـر تمايـل کارکنـان بـه کاربرد دانش ضمني دارد.
Knowledge sharing behaviour influences: A study of Information Science and Library Management faculties in Bangladesh.