چکیده:
پیشرانهای تولید ملی و پشتیبانی از آن، از جنس متغیرهای اجتماعی و فرهنگی هستند که نسبت به متغیرهای سیاسی و اقتصادی، تاثیر بیشتری بر تولید و توسعه آن دارند. فرهنگ نرمافزار ذهن ماست که ساختار اجتماعی، نحوه زندگی و مصرف ما را تشکیل میدهد. در این میان رسانهها با تاثیرگذاری و ایفای نقش میانجی در فرهنگسازی تولید، جهتدهی، مطالبهگری و نهادینه کردن ارجحیت مصرف ملی نقش اساسی ایفا میکنند. در این نوشتار با بررسی و مطالعه شواهد موجود و... در قالب یک مقاله مروری، سعی بر آن است که به بررسی مولفههای مهم در مسئله فرهنگ تولید، توسعه و مانعزدایی از آن بتواند ارتباط منطقی سه مفهوم کلیدی را از یک سو مورد بررسی قرار دهد و از سوی دیگر نشان میدهد در وضعیت فعلی ایران فرهنگ و عوامل اجتماعی میتواند عامل مهمی در رغبت نداشتن به مصرف کالاهای ایرانی و سرمایهگذاران در تولید ملی و همچنین رسانهها در شفافسازی اطلاعاتی باشد؛ لذا توصیه میشود پیش از هرگونه برنامهریزی مسئله نهادینهسازی فرهنگ تولیدگرا با استفاده از رسانه مورد توجه ویژه قرار داده شود و یقین حاصل شود که سیاستگذاران و تولیدکنندگان با استفاده از رسانههای گرم و سرد میتواند بر حل بخشی از مشکلات فرهنگی مانعزای تولید و مصرف فائق آیند.
خلاصه ماشینی:
در قالب یک مقاله مروری، سعی بر آن است که به بررسی مؤلفههای مهم در مسئله فرهنگ تولید، توسعه و مانعزدایی از آن بتواند ارتباط منطقي سه مفهوم کليدي را از يک سو مورد بررسي قرار دهد و از سوي ديگر نشان میدهد در وضعیت فعلی ایران فرهنگ و عوامل اجتماعی میتواند عامل مهمی در رغبت نداشتن به مصرف کالاهای ایرانی و سرمایهگذاران در تولید ملی و همچنین رسانهها در شفافسازی اطلاعاتی باشد؛ لذا توصیه میشود پیش از هرگونه برنامهریزی مسئله نهادینهسازی فرهنگ تولیدگرا با استفاده از رسانه مورد توجه ویژه قرار داده شود و یقین حاصل شود که سیاستگذاران و تولیدکنندگان با استفاده از رسانههای گرم و سرد میتواند بر حل بخشی از مشکلات فرهنگی مانعزای تولید و مصرف فائق آیند.
حال این سؤال مطرح است که با وجود تولید کالای ایرانی چرا کشش تقاضای مردم به سوی کالای خارجی و حتی کالاهای بیکیفیت خارجی است؟ چه مؤلفههایی در نظام فرهنگی و اجتماعی کشور وجود دارد که در برابر تولید بیشتر مانع ایجاد میکنند؟ رسانهها با چه سازوکارهایی میتوانند به کمک و حمایت از تولید ملی بشتابند؟ برخی از پژوهشگران اقتصادی بر این باورند که از میان مقولههای فرهنگ تولید و مصرف، تعهد کار، اعتماد اجتماعی و فرهنگسازی رسانه اهمیت زیادی در توسعه دارند و همچنین با استفاده از قدرت رسانههای قدیمی و نوپدید و تبلیغات جهتدار، رسانه ظرفیت تبدیلی به ابزار قوی برای تسهیل تولید و مانعزدایی از آن را دارد.
com/science/article/pii/S1877042815057523(The Economic Subjects, Influencing the Emergence and Breakdown of Cartels in the Country of Small Economy with Developed Culture of Competition, Author: Irena Pekarskiene and Jurgita Bruneckiene).