چکیده:
سابقه و هدف: نظر به ضرورت ارتباط دانشگاه و جامعه، هدف این پژوهش تحلیل علمسنجی پژوهشهای حوزه سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی در تحکیم روابط دانشگاهها با فضای اجتماعی بوده است. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی مقالههای منتشر شده داخلی و خارجی در پایگاه وبآوساینس در دورهی ۱۰ ساله از ابتدای سال ۲۰۱۹-۲۰۱۰ در حوزه سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی و ارتباط دانشگاه با جامعه است. جهت ترسیم نقشه همتألیفی سازمانها، نقشه چگالی کشورها و همچنین همرخدادی واژگان از نرمافزار VOS viewer استفاده شده است. یافتهها: بیشترین و کمترین تولیدات علمی در حوزه مورد بررسی به ترتیب در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۴ بود. بر اساس اطلاعات بهدستآمده از نرمافزار VOS viewer، تعداد ۱۳۶ گره و ۳۰۸۴ پیوند در نقشه وجود دارد. موضوعات «آموزش عالی»، «انواع سطوح سواد رسانهای»، «فناوری و تکنولوژی»، و «برنامه آموزشی نوین» بر اساس خوشهبندی واژگان پربسامد، به عنوان خوشههای موضوعی حوزهی سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی شناسایی شدند. همچنین کشورهای اسپانیا، مکزیک و شیلی در شبکه همتألیفی مدارک حوزه سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی از بیشترین میزان چگالی برخوردار بودهاند. تحلیل خوشهای شبکه همتألیفی کشورها در حوزه سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی و روابط دانشگاه با فضای اجتماعی نشان میدهد که این شبکه از ۶ خوشه متمایز تشکیل شده است. نتیجهگیری: همآیندی واژگان گوناگونی از خانواده «اجتماع»، «دانشگاه» و «فضای دیجیتال» در ترسیم نقشه علم، بیانگر اهمیت و لزوم ارتباط تنگاتنگ جامعه و دانشگاه در بستر فضای دیجیتالی و رسانهای است.
Background and aim: Due to the necessity of the relationship between the university and society, the aim of this study was a scientometrics analysis of researches in the field of media and information literacy (MIL) in strengthening the relationship between universities and social space.
Materials and methods: In this scientometric study, the statistical population was all articles published in the field of MIL as well as relationship between university and society in the Web of Science (WoS) from 2010 to 2019. The VOS viewer was used to draw a co-authorship map of all organizations, density map of countries and word co-occurrence map.
Findings: The highest and lowest scientific outputs related to this field were in 2017 and 2014, respectively. According to the results of VOS viewer software, there were 136 nodes and 3084 links in the map. Based on frequency clustering, the topics of "Higher Education", "Types of Media Literacy Levels", "Technology" and "New Curriculum" were identified as thematic clusters in the field of MIL. Moreover, Spain, Mexico and Chile had the highest density in the co-authorship network of MIL documents, respectively. Cluster analysis of the co-authorship network of countries in the field of MIL and relationship between university and social space indicated that this network was composed of 6 distinct clusters.
Conclusion: The co-occurrence of various words including "community", "university" and "digital space" in drawing the scientific map demonstrates the importance and necessity of close relationship between society and university in the context of digital and media space.