چکیده:
اسلام مکتبی است که داراي نظام تربيتي خاص خود است. و تفاوتهای بنیادین با ساير نظامهاي تربيتي جهان دارد. تبيين عناصر اين نظام شامل: اهداف، روشها، و ... نیازمند نظريه پردازي و استخراج اين عناصر از قرآن ومتون ديني است. پرورش همچون آموزش، نيازمند ابزارهاي سنجش و ارزشيابي است که از عمدهترین آنها، شاخصها هستند. هدف از تدوین این مقاله، بيان شاخصهاي تربيتي است که از این متون استخراج شده و ميتوان از آنها جهت بهبود، رشد و تعالي فعاليتهاي تربيتي استفاده کرد. براساس آيات قرآن هدف از خلقت انسان، خداگونه شدن و عبد خدا بودن است. براساس این متون، شاخصها و معيارهايی که از تربيت اسلامي استنباط ميشود را مي توان تحت سه مولفه فرايندهاي ذهني (شامل شاخصهاي: علم و دانش، تفکر و تعقل، معرفت و بصيرت، نقد و ارزيابي)، رفتار (شامل شاخصهاي: تعهد و مسئوليت شناسي اجتماعي، عمل گرايي، عفت و پاکدامني، امر به معروف و نهي از منکر، عبادت)، و تمايلات (شامل شاخصهای: حب الهي، ولايتپذيري) دستهبندي کرد. اگرچه اين شاخصها تحت سه مؤلفه دستهبندي شدند ولي بشدت با همديگر مرتبط هستند.