چکیده:
در دنیای جدید گردشگری، فناوری اطلاعات برای مدیریت مقصدهای گردشگری، تدوین مدلهای کسبوکار و تعامل با گردشگران به کارگرفته می شود و در یک مقصد گردشگری، همراستایی اقدامات عملی فناوری محور شایسته توجه است. هدف این مطالعه تحلیل عوامل اثرگذار بر پیاده سازی گردشگری الکترونیک است که این عوامل با مطالعه اسناد به روش تحلیل مضمون به دست آمده و برای تعیین روابط بین آنها و کاهش پیچیدگی از مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. سهم این پژوهش در افزایش دانش، تدوین مدلی برای پیادهسازی گردشگری الکترونیک است که با داشتن نمره ارزیابی عوامل در محدوده مورد مطالعه، اقدامات عملیاتی را پیشنهاد داده است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان گردشگری استان همدان هستند و روش انتخاب نمونه آماری، هدفمند قضاوتی است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که از یازده عامل مؤثر در پیادهسازی گردشگری الکترونیک، عوامل اجتماعی (آگاهی و فرهنگ جامعه، احساس اعتماد و عدالت و قوانین، سیاستها و خطمشیهای دولتی) عوامل اصلی پیشران هستند. عوامل فنی (زیرساختهای فناوری اطلاعات در جاذبههای گردشگری و سازمانهای مدیریت مقصد) بیشترین وابستگی به سایر عاملها را دارند. نتیجه این مطالعه پیشنهاد اقداماتی برای پیاده سازی فناوری اطلاعات در قالب پروژه های تملک دارایی سرمایه-ای، پروژه های سرمایهگذاری خصوصی و فعالیت های اجرایی برای
صنعت گردشگری استان همدان است.
In the new world of tourism, information technology is used to manage tourism destinations, develop business models, and interact with tourists. Thus, in a tourism destination, the alignment of IT-based practical actions needs to be taken into account. This study set out to analyze the influential factors involved in implementing e-tourism and develop a useful model in this regard, trying to propose operational actions based on the evaluation scores of the factors in the area under study. These factors were obtained from the related literature using thematic analysis. Moreover, interpretive structural modeling was used to determine the relationships between the factors and complexity reduction. The study’s statistical population comprised Hamadan’s tourism experts who were selected via purposive sampling. The study’s findings showed that out of the eleven factors involved in implementing e-tourism, social factors (governmental laws and policies, public awareness and culture, and sense of trust and justice) were the main driving forces. The dependence of technical factors (IT infrastructures in tourist attractions and destination management organizations) on other factors was found to be greater than the other ones. Moreover, based on the study’s results, specific measures were proposed for implementing information technology in Hamadan’s tourism industry through capital asset acquisition projects, private investment projects, and executive activities.
خلاصه ماشینی:
تحليل عوامل پياده سازي گردشگري الکترونيک (مورد مطالعه : استان همدان ) عباس صادقي پورياني، دانشجوي دکتري، مديريت فناوري اطلاعات ،دانشکده علوم انساني،واحد همدان ،دانشگاه آزاد اسلامي، همدان ابوالفضل اردشير تاج زاده نمين ١، دانشيار، مديريت جهانگردي، دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران عليرضا اسلامبولچي ، استاديار، مديريت دولتي، دانشکده علوم انساني، واحد همدان ، دانشگاه آزاد اسلامي، همدان منصور اسماعيل پور، دانشيار، مهندسي کامپيوتر، دانشکده فني و مهندسي، واحد همدان ، دانشگاه آزاد اسلامي، همدان علي اصغري صارم ، استاديار، مديريت منابع انساني، دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه بوعلي سينا، همدان دريافت : ١٣٩٩/٢/٢٥ پذيرش : ١٣٩٩/١٢/٣ چکيده در دنياي جديد گردشگري، فناوري اطلاعات براي مديريت مقصدهاي گردشگري، تدوين مدل هـاي کسـب وکـار و تعامـل بـا گردشگران به کارگرفته ميشود و در يک مقصد گردشگري، هم راستايي اقدامات عملي فناوري محور شايسته توجه است .
هدف اين مطالعه تحليل عوامل اثرگذار بر پياده سازي گردشگري الکترونيک است که اين عوامـل بـا مطالعـه اسـناد بـه روش تحليـل مضمون به دست آمده و براي تعيين روابط بين آنها و کاهش پيچيدگي از مدل سازي ساختاري تفسيري استفاده شده است .
در اين مطالعه پياده سازي گردشگري الکترونيک ، پيشنهاد اقدامات عملياتي، پروژه هـا يـا راهکارهايي است که با انجام آن ها، سطح استفاده ي سـازمان هـاي مـديريت مقصـد، گردشـگران و کسـب وکارهاي گردشگري در يک مقصد گردشگري از فناوري اطلاعات بيش از پيش شود.
Progress in information technology and tourism management : 20 years on and 10 years after the Internet — The state of eTourism research.