چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش: بهمنظور هنجاریابی، پرسشنامه به روش ترجمه و ترجمه معکوس آمادهسازی شدو از بین کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 93-92، 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین و پرسشنامه اعتیاد اینترنتی یانگ را تکمیل کردند. برای بررسی همسانی درونی سؤالات پرسش نامه اعتیاد به بازیهای آنلاین از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی روایی ابزار، روایی سازه، روایی ملاک و روایی همگرا محاسبه گردید. یافتهها: ضریبآلفایکرونباخ برای این پرسشنامه 95/0 به دست آمد. برای احراز روایی سازه، تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریمکس دو عامل را پیشنهاد نمود که به ترتیب مشکلات اجتماعی و خلقی و اختلال در عملکرد تحصیلی و شغلی بودند. این دو عامل 57 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. نتایج آزمون t نمونههای مستقل، نشان داد که بین دو گروه افراد معتاد و غیرمعتاد به بازیهای آنلاین، تفاوت معنیداری در میانگین نمرات پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین وجود دارد. جهت بررسی روایی همگرا، پرسش نامه اعتیاد به بازیهای آنلاین و پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ به طور همزمان اجرا شد و ضریب همبستگی 7/0 به دست آمد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از ویژگیهای روانسنجی مطلوب پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین است. بنابراین میتوان از این ابزار جهت بررسی اعتیاد به بازیهای آنلاین در ایران استفاده کرد.
Objectives: The aim of the current study was to assess the psychometric properties of Online Game Addiction Inventory in under graduate students of Shahid Chamran University of Ahwaz. Method: Of all under graduate students in Shahid Chamran University of Ahwaz during 2014-15 academic year, 300 under graduate students from Shahid Chamran University were selected using multistage random sampling method. Samples completed Online Game Addiction Inventory and Young Internet Addiction Inventory. Cronbach’s alpha was used for examining the internal consistency of Online Game Addiction Inventory. The study tool was validated using construct, criterion and convergent validity. Results: Cronbach’s alpha was calculated 0.95 for this inventory under study. Construct validity confirmed and principal component analysis with Varimax rotation identified two factors, namely, ethical and mood problems and education and employment problems, respectively. These two factors accounted for 57% of the total variance. Independent t-test results revealed significant difference on the mean scores of online game addiction between the two addicted and normal groups. The results showed a significant difference in a rate of online game addiction between two groups. Convergent validity was tested by administration of Online Game Addiction Inventory and Young Internet Addiction Inventory concurrently; correlation coefficient was obtained 0.7. Conclusion: Current study results showed appropriate psychometric features of Online Game Addiction Inventory. Therefore, it can be used for examining online game addiction in Iran.