چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وجود هراساجتماعی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در افراد بزرگسال دارای لکنت انجام شد. روش: پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر، به صورت مقطعی بر روی 30 فرد بزرگسال (25 نفر مرد؛ 5 نفر زن) دارای لکنت، بالای 18 سال (میانگین سنی 27 سال) و تحصیلات دیپلم و بالاتر انجام شده است. وجود لکنت و تعیین شدت آن توسط "ابزار شدت لکنت- ویرایش سوم" و سطح هراس اجتماعی با "پرسشنامه هراساجتماعی" ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای اسپیرمن، منویتنی و کروسکال- والیس انجام گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها نشانداد که 26 در صد از بزرگسالان (8 نفر از 30 نفر)، میزان هراساجتماعی بالایی دارند. بین سطح هراساجتماعی و سن ارتباط معناداری وجود نداشت (696/0= p و 075/0= r). میزان هراساجتماعی در شرکتکنندههای زن و مرد و گروههای تحصیلی مختلف، تفاوت معنادار نداشت (148/0= p و 357/0= r). نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش حاضر در افراد بزرگسال دارای لکنت، میزان هراس اجتماعی با ویژگیهای جمعیتشناختی نظیر سن، جنس و تحصیلات ارتباط معناداری ندارد.
Objectives: The aim of the present study was to determine social phobia and its relationship with demographic characteristics in adults with stuttering disorder. Method: The present descriptive-analytic study conducted among 30 adults 18 years and older (25 male, 5 female) with stuttering disorder with high school diploma or higher education certificates. Stuttering and its severity were examined by "Severity of Stuttering Instrument-3rd edition". Social phobia measured by "Social Phobia Inventory". Data were analyzed via SPSS software using Spearman, Mann-Whitney and Kruskal Wallis tests. Results: Findings indicated that 26% of adults (8 of 30 people) had high level of social phobia. There was no significant relationship between social phobia and age (r=0.075, p=0.696). Also there were no significant differences in level of social phobia between women and men and subjects with different level of education (p=0.148, p=0.357). Conclusion: Social phobia is not related to demographic characteristics like age, gender or education in adult with stuttering disorder.