چکیده:
کمکهای رسمی توسعه از ابزارهای کمک به پیشرفت کشورهای کمترتوسعهیافته در زمینههای اقتصادی- اجتماعی است. این کمکها، با کاهش فقر، تقویت زیرساختها، ارتقای نظام آموزشی و بهداشتی در توسعه انسانی جوامعِ نیازمند نقش حیاتی ایفا میکنند. همچنین، سرمایهگذاری مستقیم خارجی از روش های مهم تأمین مالی طرحهای عمرانی، انتقال فنون تولید و دانش و منشأ تغییر رویکرد مدیریتی در کشورهای در حال توسعه و کمترتوسعهیافته است. کمکهای خارجی و سرمایهگذاری مستقیم خارجی ممکن است همدیگر را تقویت کرده و بر توسعه اقتصادی و اجتماعی اثر بگذارند. کمکها و منابع مالی خارجی به تنهایی قادر به تغییر اساسی در فرایند توسعه نیستند. وجود دولتهای کارآمد و پاسخگو عامل مهم در بهره-مندی از مزایای این نوع منابع است، در حالی که سوءتدبیر در دریافت کمکها و جذب سرمایهگذاری خارجی، منجر به تداوم فقر، بیکاری، فساد و انباشت بدهی خارجی میشود. این پژوهش، تأثیر کمکهای رسمی توسعه و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر توسعه انسانی را در 24 کشور کمترتوسعهیافته طی دورۀ 2018-2000 مورد مطالعه قرار میدهد. مدل تحقیق با استفاده از دادههای ترکیبی و در محیط نرم افزار Eviews به روش اثرات تصادفی برآورد شده است. مطابق نتایج، کمکهای رسمی توسعه و سرمایهگذاری مستقیم خارجی هر دو اثرات مثبت و معنی داری بر شاخص توسعه انسانی دارند. همچنین با افزایش درجه کارایی دولت، شاخص توسعه انسانی در گروه منتخب افزایش مییابد. در نتیجه، این کشورها با افزایش کارایی دولت و هزینهکرد مناسب کمکهای رسمی و وجوه سرمایهگذاری خارجی میتوانند شاهد بهبود روند توسعه یافتگی باشند.
Official development assistance is an instrument to help the development of less developed countries in the socio-economic contexts. These aids play vital role in the human development of needy communities by reducing poverty, strengthening infrastructure, and improving the education and health systems. In addition, foreign direct investment is one of the important methods of financing development projects, transfer of production techniques and knowledge and the source of change in management approach in both developing and less developed countries. Foreign aids and foreign direct investment may reinforce each other or affect economic and social development in different ways. Foreign aids and financial resources alone cannot change the development process fundamentally. The efficient and accountable government is an important and complementary factor in enjoying the benefits of this type of resources, while mismanagement in receiving aids and attracting foreign investment leads to continued poverty, unemployment, corruption and the accumulation of external debt. This study examines the impacts of official development assistance and foreign direct investment on human development in 24 less developed countries (LDCs) during 2000-2018. The research model was estimated using random effects using panel data in the Eviews software. According to the results, official development assistance and foreign direct investment have both positive and significant effects on the human development index. Also, the human development index increases, when government effectiveness rises in the selected group. Therefore, LDCs can improve the development process by increasing the government effectiveness and the appropriate spending of official aids and foreign investments.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش ، تأثير کمک هاي رسمي توسعه و سرمايه گذاري مستقيم خارجي بر توسعه انساني را در ٢٤ کشور کمترتوسعه يافته طي دورة ٢٠١٨-٢٠٠٠ مورد مطالعه قرار ميدهد.
Development Assistance Committee سرمايه گذاري مستقيم خارجي نيز يکي از شيوه هاي مهم تأمين مالي در کشورهاي در حال توسعه و مکمل منابع داخلي سرمايه در آنها است .
بنابراين ، سؤالات تحقيق عبارتند از: - جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي بر سطح توسعه انساني چه تأثيري دارد؟ - دريافت کمک هاي رسمي توسعه اي بر سطح توسعه انساني چه تأثيري دارد؟ - تأثير کارايي دولت بر سطح توسعه انساني چيست ؟ - تأثير دسترسي به اينرتنت بر سطح توسعه انساني چيست ؟ مشابه اين مطالعه براي گروه کشورهاي کمتر توسعه يافته انجام نشده است .
مسقنا (٢٠٠٥ ,Mesghena) رابطه بين کمک هاي رسمي توسعه و جريان سرمايه گذاري مستقيم خارجي را با استفاده از داده هاي ترکيبي ١١ کشور جنوب آفريقا براي دوره ٢٠٠٣-١٩٩٠ مورد پژوهش قرار داد.
بر اساس پيشينه مطالعات به ويژه کوساک و توبين (٢٠٠٦ ,Tobin &Kosack )، چورن و سايک (٢٠١٧ ,Siek &Chorn )، احمد و رحمان (٢٠٢٠ ,Rahman &Ahmed )، سامتي و همکاران (١٣٩٠) با توجه به اينکه متغير وابسته مدل ، شاخص توسعه انساني(HDI) و متغيرهاي توضيحي شامل کمک هاي رسمي توسعه (ODA)، سرمايه گذاري مستقيم خارجي(FDI)، کارايي دولت (GE)، و دسترسي به اينترنت (INT) هستند، رابطه (٥) در قالب داده هاي ترکيبي به فُرم رابطه (٦) تصريح ميشود: (رجوع شود به تصویر صفحه) از آنجايي که متغير وابسته بين صفر و يک بوده ، متغير FDI به صورت درصدي از GDP و INT با درصدي از جمعيت بيان شده و متغير GE عددي بين ٢/٥ و ٢/٥- است ، براي ايجاد همسنگي در 1 .