چکیده:
Aims: Despite progress in health and medical education, a head lice infestation is a common public health problem, the most prevalent problem in elementary school children. This study aimed to evaluate the efficacy of the educational intervention on adopting preventive behavior against head lice infestation among girl elementary school students.
Materials & Methods: This study was semi-experimental research on elementary school girls in Eyvan, Ilam, Iran, in 2018. Data were collected by a researcher-made questionnaire and checklist behavior. Two girlschr('39') elementary schools were randomly selected from public elementary schools and randomly allocated to the intervention (N=95) and control (N=62) groups. The educational intervention was designed and implemented based on the health belief model in five 30-minutes sessions for the intervention group. One month after the intervention, the students in both groups were evaluated. Data were analyzed using SPSS 22 software via T-test, Chi-square, correlation, and regression.
Findings: The results revealed significant differences in scores of knowledge, HBM constructs, and preventive behaviors in the intervention group after the intervention compared to before the intervention (p
Conclusion: The HBM-based health education improves studentschr('39') HBM variables and preventive behaviors
اهداف: علیرغم پیشرفت در زمینه بهداشت و آموزش پزشکی، آلودگی به شپش سر یک مشکل شایع بهداشت عمومی است که شایع ترین مشکل در کودکان دبستانی است. این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی مداخله آموزشی بر اتخاذ رفتار پیشگیرانه در برابر آلودگی به شپش سر در دانش آموزان دختر دبستانی انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1397 بر روی دختران دبستانی شهرستان ایوان استان ایلام انجام گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و رفتار چک لیست جمع آوری شد. دو دبستان دخترانه به طور تصادفی از مدارس ابتدایی دولتی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون (95 نفر) و کنترل (62 نفر) تقسیم شدند. مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در پنج جلسه 30 دقیقه ای برای گروه آزمون طراحی و اجرا شد. یک ماه پس از مداخله، دانش آموزان هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها در نرم افزار SPSS 22 و با استفاده از آزمون های تی، مجذور کای، همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند.
یافته ها: تفاوت معنی داری در نمرات آگاهی، سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و رفتارهای پیشگیرانه در شرکت کنندگان گروه آزمون پس از مداخله در مقایسه با قبل از مداخله مشاهده شد (0.05>p). خودکارآمدی یک پیش بینی کننده مهم برای رفتارهای پیشگیرانه از آلودگی به شپش سر بود (0.547=B ؛ 0.001>p).
نتیجه گیری: آموزش بهداشت مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی، سازه های مدل و رفتارهای پیشگیرانه از آلودگی به شپش سر در دانش آموزان را بهبود می بخشد.