چکیده:
هدف اصلی پژوهش بررسی نقش شبکه های اجتماعی در ترویج فرهنگ شهری ، شهروندان شهرکرج در سال 1397می باشد. پژوهش بر آن است تا نقش میزان حضور در شبکه های اجتماعی و نوع استفاده از آن بر ترویج فرهنگ شهری و نقش شبکه های اجتماعی بر قانون گرایی، مسئولیت پذیری، مشارکت جویی و عام گرایی که از شاخصه های فرهنگ شهری می باشد را بررسی نماید . جامعه آماری این تحقیق شهروندان شهر کرج (جوانان و میانسالان، شامل افرادی که از 15 الی 64 سن دارند) می باشند روش تحقیق و تکنیک مورد استفاده، پرسشنامه و مصاحبه است . روش نمونه گیری نیز ، نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ایی می باشد . نتایج گویای آن است که فرضیه های تحقیق یعنی بین استفاده و میزان حضور در شبکه های اجتماعی در ترویج فرهنگ شهری رابطه معنای داری وجود دارد.همچنین بین استفاده از شبکه های اجتماعی و قانون پذیری ، مسئولیت پذیری ، مشارکت جویی و عام گرایی شهروندان رابطه ی معنی داری وجود دارد. یعنی با استفاده از شبکه های اجتماعی و از طریق ترغیب شهروندان به عضویت در کانال ها و صفحات نهادهای شهری با ابزارهای تشویقی و آموزش، می توان فرهنگ شهری را ترویج نمود منوط به اینکه در این مباحث منافع شهروندان بیشتر مد نظر قرار گیرد .از سوی دیگر نتایج بدست آمده گویای آن است که در حال حاضر محتوای شبکه های اجتماعی نهادهای شهری به ندرت به موضوع فرهنگ شهری می پردازند. لذا جهت آموزش فرهنگ شهری از طریق شبکه های اجتماعی نهادهای شهری می بایست بیشتر به مقوله فرهنگ شهری بپردازند. متخصصین و خبرگان مصاحبه شونده نیز ابراز داشته اند که با ابزارهای تشویقی مناسب می توان عضویت افراد را در کانال ها و صفحات شبکه های اجتماعی نهادها بیشتر نمود سپس با ارائه محتوای مفید، هدفمند و مورد نیاز شهروندان در آموزش ایشان برای ترویج فرهنگ شهری موثر واقع شد.
خلاصه ماشینی:
متخصصين و خبرگان مصاحبه شونده نيز ابراز داشته اند که با ابزارهاي تشويقي مناسب مي توان عضويت افراد را در کانال ها و صفحات شبکه هاي اجتماعي نهادها بيشتر نمود سپس با ارائه محتواي مفيد، هدفمند و مورد نياز شهروندان در آموزش ايشان براي ترويج فرهنگ شهري موثر واقع شد.
٢. در مورد نقش شبکه هاي اجتماعي در ترويج رعايت قانون به عنوان يکي از مولفه هاي فرهنگ شهري از ١٥ کارشناس مصاحبه شده ، ١٥ نفر عقيده دارند مي تواند موثر باشد ( % ١٠٠ ) ، فقط ٤ نفر از ايشان اعتقاد دارند در حال حاضر استفاده درستي براي اين کار نمي شود .
٣. در مورد نقش شبکه هاي اجتماعي در ترويج مسئوليت پذيري به عنوان يکي از مولفه هاي فرهنگ شهري از ١٥ کارشناس مصاحبه شده ، ١٥ نفر عقيده دارند مي تواند موثر باشند ( % ١٠٠ ) منوط به توليد محتواي مناسب که ٦ کارشناس به آن اشاره نموده اند ( % ٤٠ ) ، ضمنا ٦ نفراز کارشناسان اعتقاد دارند در حال حاضر استفاده درستي از اين ابزار براي اين کار نمي شود ( % ٤٠ ) .
٤. در مورد نقش شبکه هاي اجتماعي در ترويج مشارکت جويي شهروندان به عنوان يکي از مولفه هاي فرهنگ شهري از ١٥ کارشناس مصاحبه شده ، ١٤ نفر عقيده دارند مي تواند موثر باشد ( % ٩٣ )، فقط ١ نفر از ايشان اعتقاد دارد با توجه به اينکه مسئولين چون به قدرت اين شبکه ها آگاه نيستند استفاده درستي از آن نمي کنند ( % ٧ ) .