چکیده:
این پژوهش از نوع تحقیقات میدانی شبهتجربی پسرویدادی است که اهداف زمینهیابی نیز در بر دارد. از آنجا که محقق امکان ایجاد تغییرات در متغیرها و دستکاری آنها را نداشته، بدین لحاظ فقط به اندازهگیری متغیرها در وضعیت موجود پرداخته و سپس کوشش شده که روابط بین متغیرها کشف و بیان شود. جامعه آماری موجود بررسی در این پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی دبستانهای دولتی منطقه شبستر میباشد که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تدریس بودهاند و تعداد آنها 503 نفر میباشد. در این تحقیق برای اندازهگیری میزان رضایت شغلی معلمان از پرسشنامه استانداردشده رضایت شغلی بریفیلد و روث استفاده شده است که مورد تائید بوده و ضریب اعتبار آن 93/0 میباشد و برای اندازهگیری میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هر معلم مورد استفاده قرار گرفته است که بهصورت رسمی و معتبر از سوی آموزش و پرورش اعلام گردیده است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش روشهای آماری به کار گرفته شده برای تجزیه و تحلیل دادهها روش ضریب همبستگی پیرسون میباشد.
This research is a post-event pseudo-experimental field research that includes field-setting objectives. Because
the researcher does not have the ability to make changes in the variables and manipulate them, in this way, only
measure the variables in the existing situation and then try to find out the relationships between the variables.
The population of this study is the study of all elementary school teachers in Shabestar's primary schools, who
were teaching in the academic year 2018-2019 and numbering 503 people. In this research, a standardized job
satisfaction questionnaire has been used to measure the job satisfaction of teachers, which has been approved and
has a valid coefficient of 0.93. And is used to measure the academic achievement of the students of each teacher,
which has been formally and accredited by education. To test the research hypothesis, statistical methods used
for data analysis are Pearson Correlation Coefficient.
خلاصه ماشینی:
به همين خاطر اين مساله ذهن پژوهشگران را به خود معطوف داشته است که در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و رضايت شغلي معلمان چه رابطه اي وجود دارد؟ اهميت و ضرورت تحقيق نظام آموزش و پرورش هر جامعه اساسي ترين نقش را در توسعه اجتماعي، اقتصادي و سياسي آن دارد.
علاقه معلمان به شغل خود و رضايت از آن نقش اساسي را در نحوه نگرش و احساسات او نسبت به شاگردان و محيط مدرسه و کلاس دارد؛ و اين نگرش فعلا در ميزان موفقيت وي موثر خواهد بود، لذا ضرورت پژوهش حاضر از آنجا ناشي ميشود که با مشخص شدن تاثير مثبت رضايت شغلي در معلمان خواهد شد و اقدامات لازم در جهت افزايش آن به عمل خواهد آمد، تا زمينه پيشرفت تحصيلي هر چه بيشتر دانش اموزان فراهم گردد و بازدهي نظام آموزش و پرورش افزايش يابد.
بر اساس هدف کلي تحقيق، محقق در اين تحقيق بر آن بوده که از بين متغيرهاي فراواني که همه آنها به نوعي مي توانند عملکرد معلمان را افزايش دهند ارتباط متغير رضايت شغلي که تابعي از عوامل انگيزش است را با متغير عملکرد آموزشي که با پيشرفت و موفقيت تحصيلي دانش آموزان سنجيده میشود بررسي نموده و چنان چه رابطه معني دار ميان اين دو مشاهده گردد، توصيه هاي لازم را به مسئولان آموزشي جهت فراهم آوردن شرايط مناسب و محيط رضايت بخش به منظور افزايش رضايت شغلي ارائه دهد.