چکیده:
در سالهای اخیر با قرار گرفتن برحق علوم و فناوریهای شناختی در زمره برنامههای استراتژیک و سند جامع نقشه علمی کشور، امید تازهای برای انطباق برنامههای کلان آموزشی، تحقیقاتی و خدماتی با نیازهای درمانی و بالینی کشور در این حیطه جان گرفته است. عصب-روانشناسی بهعنوان علم مطالعه روابط بین مغز و رفتار، در حوزه بالینی یک حرفه تخصصی بهداشت و درمان است که بر مطالعه، ارزیابی و درمان بیماران دارای اختلالات مغزی متمرکز است؛ و اثر دارودرمانی بر مغز را نشان میدهند و بودجههای تحقیقاتی بسیاری در این زمینه صرف شده است. این در حالی است که در مورد مکانیزم عمل رواندرمانی کمتر میدانیم. با در نظر گرفتن این امر که رواندرمانی تاثیر عمیقی بر سیستمهای هیجانی، رفتاری و شناختی دارد، انتظار میرود که بر کارکرد و حتی ساختار مغز تاثیر بگذارد. امروزه با دور شدن از دوگانه نگری ذهن و بدن شاهد افزایش تحقیقات در جهت نشان دادن تاثیر رواندرمانی بر مغز هستیم.
In recent years, with the right of cognitive science and technology as a strategic plan and a comprehensive
scientific map of the country, a new hope has taken life for the adaptation of educational, research and service
programs to the country's therapeutic and clinical needs in this area. Neuropsychology As a science of studying
the relationship between brain and behavior, in the clinical field is a specialized health care profession which
focuses on studying, evaluating and treating patients with cerebrovascular disease. For many years, research has
tried to show the effect of medication on the brain, and many research budgets have been spent on this. This is
while we know less about the mechanism of psychotherapy. Considering that psychotherapy has a profound
effect on emotional, behavioral and cognitive systems, it is expected to affect the function and even the structure
of the brain. Today, as we move away from the dualism of the mind and body, we are seeing an increase in
research to show the effect of psychotherapy on the brain.
خلاصه ماشینی:
ادراك فضایی، ریاضیات، موسیقی، جهتیابی، توالی زمانی و آگاهی از بدن مربوط به نیمكره راست مغز است؛ بنابراین، هر چند محركهای شنوایی و بینایی به طور همزمان به هر دو نیمكره انتقال مییابند، اما این نیمكره چپ است كه به محركهای زبانی مثل كلمات، نمادها و تفكرواكنش نشان میدهد.
یافتههای این مولفان یك تبیین عصب شناختی برای مشكلات بینایی، شنوایی، حسی و ادراكی فراهم میسازد كه به اعتقاد پارهای از پژوهشگران از جمله فیچ و همكاران، زفیروو ایدن (2000) آن مربوط به نارساخوانی است (رید، 2003).
این دیدگاه، تفاوتهای موجود بین نیمكرههای مغزی چپ و راست را از لحاظ كاركردی مورد بررسی قرار میدهد؛ زیرا دو نیمكره مغز تقریباً از نظر ساختاری یكسان هستند اما از نظر كاركرد متفاوتاند؛ یعنی هر نیمكره مغز دارای یك لب پیشانی، لب گیجگاهی، لب پس سری و لب آهیانهای و یك ناحیه حركتی است (هیسكاك و كینسبورن، 1987، به نقل از لرنر، 1997).
The effects of Brief Behavioral Activation Therapy for Depression on cognitive control in affective contexts: an fMRI investigation.
Frontostriatal activation in patients with obsessivecompulsive disorder before and after cognitive behavioral therapy.
Common changes in cerebral blood flow in patients with social phobia treated with citalopram or cognitive-behavioral therapy.
Prefrontal cortical changes following cognitive training in patients with chronic schizophrenia: effects of practice, generalization, and specificity.
Considering that psychotherapy has a profound effect on emotional, behavioral and cognitive systems, it is expected to affect the function and even the structure of the brain.