چکیده:
قصه بلوهر و بوذاسف از شهرت قابل توجهی در جهان برخوردار است. محتوای عالی آن سبب شده که به اکثر زبانهای دنیا ترجمه شود و از زمان پیدایش تاکنون مورد توجه اقوام، ادیان و مذاهب مختلف و علمای شیعه قرار گیرد. مسئله این مقاله، بررسی نظامهای گفتمانی موجود در بلوهر و بوذاسف است تا معلوم شود چه ارتباط و نسبتی با گفتمانهای فرهنگی و مذهبی و باورهای شیعی دارد. ممکن است روایت این قصه از سوی علمای شیعه، توجه به نمونهای بارز از کهن الگوی عقیدتی شیعه یعنی اعتقاد به منجی باشد که به گفته یونگ ریشه آن در کهن الگو (ARCHETYPE) بشری و داتی وی است؛ کهن الگویی که روز نخست در نهاد انسان اولیه قرار داده شده است. با بهرهمندی از نظریه لاکلا و موف که مناسب تحلیل آثار ادبی و داستانی است و روش نشانهشناسی سه مرحلهای (سلطانی، 1393) میتوان لایههای پنهان این اثر را بازنمایی و با ارائه الگوی مناسبی با تحلیل محتوای آن، خرده گفتمانهای فرهنگی شیعی آن را تبیین کرد. این نوشتار بر آن است گفتمانهای این قصه را، مبتنی بر کتاب کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق (م 381 ق) و روایت مجلسی( م1110ق) در کتاب عین الحیوة با کمک منابع کتابخانهای توصیف، تفسیر و تبیین کند.
The story of is Barlaam and Josaphat very famous in the world. Its excellent content has caused it to be translated into most languages of the world and has attracted the attention of different ethnic groups, religions and sects and Shiite scholars since its inception. The purpose of this article is to examine the existing discourse systems in Barlaam and Josapha to find out what their relationship is with cultural and religious discourses and Shiite beliefs. The narration of this story by Shiite scholars may be due to the obvious example of the Shiite ideological archetype, that is, the belief in a savior, which according to Jung is rooted in the human archetype and his inherent; The archetype that its placed in the nature of early man on the first day. Using Laclau and Moff theory, which is suitable for analyzing literary and fictional works, and the three-stage semiotic method (Soltani, 2014), the hidden layers of this work can be represented and by presenting a suitable model by analyzing its content, Shiite cultural sub-discourses can be represented. Explained. This article intends to interpret the discourses of this story based on the book "Kamal al-din wa tamam al-ni'ma" by Sheikh Saduq (d. 381 AH) and the Majlisi narration (d. 1110 AH) in the book "Ain al- hayaat" with the help of library sources To explain.