چکیده:
مقاله حاضر از نوع مروری میباشد که با توجه به پژوهشهای محققان در این زمینه جمع آوری شد. مزیت رقابتی یک سازمان دانش بنیان از طریق دانش و استفاده اثربخش از دانش حاصل میشود. یک سازمان دانش بنیان از طریق دانش و استفاده اثربخش از دانش حاصل میشود. عوامل متعددی در موفقیت شرکتها و استراتژی آنها موثر است. ولی تعداد معدودی اهمیت استراتژیک و حیاتی دارند. شرکتهای دانش بنیان نقش کلیدی در ایجاد توسعه اقتصاد دانش محور دارند. هدف این مقاله بررسی شرکتهای دانش بنیان و عوامل موثر بر رشد و موفقیت این شرکتها میباشد.
خلاصه ماشینی:
عوامل مؤثر بر رشد و موفقيت شرکت هاي دانش بنيان تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٩/١٦ مليکا ملک آرا١ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠١/٢٥ کد مقاله : ١٤٥٥٨ چکـيده مقاله حاضر از نوع مروري ميباشد که با توجه به پژوهش هاي محققان در اين زمينه جمع آوري شد.
٣-شرکت هاي دانش بنيان مطابق ماده ١ قانون حمايت از شرکت ها و موسسات دانش بنيان و تجاريسازي نوآوريها و اختراعات ، مصوب سال ١٣٨٩، شرکت ها و موسسات دانش بنيان ، شرکت يا موسسه خصوصي يا تعاوني است که به منظور هم افزايي علم و ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوري) و تجاريسازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد کالا و خدمات ) در حوزه فناوريهاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم افزارهاي مربوط تشکيل ميشود.
مراکز مهم علمي همچون سازمان همکاري اقتصادي و توسعه ، شرکت هاي دانش بنيان را اينگونه تعريف کرده اند: آن دسته از گروه هاي انساني تحصيلکرده در مراکز علمي، پژوهشي و تحقيقاتي که توانسته باشند در اين مراکز علاوه بر فراگيري علوم نظري و نظريه هاي علمي، روش هاي تبديل علوم فر اگرفته به فعاليت هاي درآمدزا و توليدکننده ارزش را به همراه داشته باشند(قليچ لي و مکاني، ١٣٩٥).
شرکت هاي دانش بنيان ، شرکت هاي خصوصي يا تعاوني اند که به منظور هم افزايي علم و ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوري و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه در حوزه فناوري و با ارزش افزوده فراوان تشکيل مي شوند.
W. (eds) Handbook on Knowledge Management 1.