چکیده:
این مقاله به بررسی رابطه بین قابلیت حسگری بازار، دانش آفرینی، گرایش راهبردی کارآفرینانه و نوآوری در بنگاه های کوچک و متوسط می پردازد. داده ها از بنگاه های کوچک و متوسط(تعداد: 255 ) فعال در ایران به دست آمد و از مدل سازی معادلات ساختاری کوواریانسمحور برای تحلیل داده ها استفاده شد. دستاورد بنگاه های کوچک و متوسط نشان دهنده تاثیر مثبت قابلیت حسگری بازار بر ( 1) دانش آفرینی و ( 7) نوآوری شرکت است. فرآیند دانش آفرینی تاثیرات مثبتی بر ( 3) نوآوری شرکت دارد. فرآیند دانش آفرینی (4) واسطه ارتباط بین قابلیت حسگری بازار و نوآوری شرکت بود. گرایش راهبردی ئکارآفرینانه ارتباط بین ( 2) دانش آفرینی و نوآوری شرکت را تعدیل میکند به گونه ای که وقتی گرایش بالای کارآفرینانه راهبردی وجود داشته باشد، رابطه مثبت ضعیف میشود. از لحاظ تئوری و تجربی این مطالعه سهمی در یافته های ناسازگار
موجود داشته است و همچنین بینش مدیریتی مفیدی را ارائه می دهد.
خلاصه ماشینی:
دستاورد بنگاه هاي کوچک و متوسط نشان دهنده تأثير مثبت قابليت حسگري بازار بر (١) دانش آفريني و (٢) نوآوري شرکت است .
علاوه بر اين به ندرت ، تحقيقاتي نظري درباره چگونگي بهره برداري قابليت حسگري بازار بنگاه هاي کوچک و متوسط از نتايج شرکت هاي تجاري براي دستيابي به نوآوري صورت گرفته است (جاجا، کاننان ، براه و حسن ، ٢٠١٧).
در نتيجه ، اين مطالعه به بررسي روابط متقابل و تأثير بنگاه هاي کوچک و متوسط ، قابليتهاي حسگري بازار، فرآيند ايجاد دانش و گرايش راهبردي درباره نوآوري محصول / فرآيند آن ميپردازد.
بنگاه هاي کوچک و متوسط که داراي گرايش کارآفرينانه راهبردي زياد هستند نيز به احتمال بسيار زياد به ايجاد وقايع گرايش دارند، استعداد بيشتري را براي جستجو و استفاده از فرصت هاي موجود در بازار نشان ميدهند (...
تأثيرات مستقيم و غيرمستقيم نتايج حاصل شده از بنگاه هاي متوسط و کوچک نشان ميدهد که مسير مستقيم بين قابليت حسگري بازار و فرآيند ايجاد دانش ...
اين مورد با پيشنهاد ارديان (٢٠١٦) مطابقت دارد که در وقتي که بنگاه هاي متوسط و کوچک بازار را حس ميکنند، هدف اصلي آنها سود يا رشد شرکت نيست بلکه داشتن دانش درباره آنچه مصرف کنندگان آنها نياز دارند و سپس استفاده از دانش براي ارائه محصولات و خدمات بر اساس نياز مشتريان است .
دانش حاصل شده از حسگري بازار به منبعي تبديل ميشود که بنگاه هاي کوچک و متوسط ميتوانند از آن براي تضمين نوآوري مداوم استفاده کنند.