چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین صفات معنوی و تنظیم هیجانات در معلمان بود. روش پژوهش
توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح از نوع طرح های همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل
کلیه معلمان مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر تربت جام در سال 1398 بود که از میان آنها با استفاده
از روش نمونه گیری دردسترس، 90 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به سه پرسشنامه صفات معنوی
(رجایی و همکاران، 1394 ) و پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003 ) پاسخ دادند. به منظور
تحلیل دادههای این پژوهش از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و واریانس) و آمار استنباطی (ضریب
همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. برای تسریع در نتایج حاصله نیز از نرمافزار
spss-22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین صفات معنوی (و مولفه های آن) و تنظیم
هیجانات در معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که صفات
معنوی بویژه قناعت و صبوری پیشبینی کننده مثبت و معنادار تنظیم هیجانات در معلمان میباشد.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري در اين پژوهش شامل کليه معلمان مقطع ابتدايي مدارس دولتي شهر تربت جام در سال ١٣٩٨ بود که از ميان آنها با استفاده از روش نمونه گيري دردسترس ، ٩٠ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به سه پرسشنامه صفات معنوي (رجايي و همکاران ، ١٣٩٤) و پرسشنامه تنظيم هيجان (گروس و جان ، ٢٠٠٣) پاسخ دادند.
نتايج پژوهش نشان داد که بين صفات معنوي (و مؤلفه هاي آن ) و تنظيم هيجانات در معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
رويکردهاي معنويت درماني، درمانگران را تشويق ميکنند که در درمان مسايل مهم معنوي، درمان جويان را در زمان مناسب مورد خطاب قرار دهند و در راستاي استفاده از قدرت بالقوه ايمان و معنويت 1 Djigic & Stojiljkovic 2 Fosca 3 Gross 4 Kring & Sloan 5 Berking, Orth, Wupperman, Meier & Caspar 6 McDermott, Tull, Gratz & Daughters & Lejuez 7 Yang & Mao 8 Richards, Hardman & Berrett 9 Pargament درمان جويان در درمان و بهبودي، از زبان و مداخله هايي استفاده کنند که احترام و ارزش قايل شدن درمانگر نسبت به مسايل معنوي درمان جويانشان را نشان دهد (آلاستير١٠، ٢٠١٢).
در پژوهش بيرامي، اکبري، قاسم پور و عظيمي (١٣٩١)، اعتبار مقياس بر اساس روش همساني دروني (با دامنه آلفاي کرونباخ ٠/٦٠ تا ٠/٨١) و روايي پرسشنامه مذکور از طريق تحليل مؤلفه اصلي يا استفاده از چرخش واريماکس ، همبستگي بين دو خرده مقياس (٠/١٣= r) و روايي ملاکي مطلوب گزارش شده است 10 Alastair روش اجراي پژوهش ابتدا در بهمن ماه ١٣٩٨ پس از هماهنگي با مسئولين آموزش و پرورش و ارائه توضيحات به مسئولين و معلمان در خصوص نحوه انجام پژوهش ، چگونگي تکميل پرسشنامه ها و اصول اخلاقي، و با توجه به شرايط قرنطينه ناشي از کرونا و عدم امکان نمونه گيري تصادفي، ٩٠ نفر به روش نمونه گيري دردسترس انتخاب شدند.