چکیده:
هدف: در طول دو دهه اخیر محققان زیادی به بررسی رابطه باورهای معرفتشناختی و عملکرد تحصیلی پرداختهاند که نتایج متفاوتی بهدست آمده است، بنابراین لزوم استفاده از پژوهش فراتحلیل جهت ارائه نتیجه کلی احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل رابطه باورهای معرفتشناختی و عملکرد تحصیلی انجام شده است.
روش: روش مورد استفاده در این پژوهش فراتحلیل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات در دسترس بود که در بین سالهای 1379 تا 1398 و 1993 تا 2018 منتشر شده بود. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از چکلیست مشخصات طرحهای پژوهشی مصرآبادی (1389) استفاده شد. پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج، 99 اندازه اثر از 31 مطالعه دارای شرایط فراتحلیل بهدست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدلهای ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی با استفاده از CMA استفاده شد.
یافتهها: تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهشها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی پژوهشهای مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت 035/0 و برای مدل اثرات تصادفی 041/0 است. با توجه به ناهمگونی اندازههای اثر، جنس و نوع نمونه مورداستفاده در پژوهشها بهعنوان متغیرهای تعدیلکننده بررسی شدند. نتایج نشان داد که اندازه اثر رابطه باورهای معرفتشناختی با عملکرد تحصیلی در پژوهشهایی که از آزمودنی دختر برای پژوهش استفاده شده، نسبت به سایر پژوهشها بیشتر است. همچنین اندازه اثر رابطه این دو متغیر در پژوهشهایی که از دانشآموزان دوره راهنمایی بهعنوان نمونه استفاده شده، نسبت به سایر پژوهشها بیشتر است. نتایج نشان دادند که از میان ابعاد باورهای معرفتشناختی، بعد منبع دانش بیشترین ارتباط را با عملکرد تحصیلی یادگیرندگان دارد.
نتیجهگیری: بر پایه اندازه اثرهای بهدستآمده میتوان دریافت که بین باورهای معرفتشناختی و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد.
Objective: Over the past two decades, many researchers have examined the relationship between epistemological beliefs and academic performance, which yielded different results. Thus, it is essential to use meta-analysis study to resolve discrepancies and present a general result. The aim of this research is a meta-analysis of the relationship epistemological beliefs and academic performance. Method: The method of this research is meta-analysis. The populations were available related studies between 1379-1398 and 1993-2018. For gathering data, was used the Mesrabadi research proposal check lists (1389). 99 effect sizes were being investigated based on inclusion and exclusion criteria on 31 primary researches. Sensitivity analysis, fixed and random effects models and the heterogeneity analysis with CMA software was used for data analysis. Results: The findings indicated that the mean of the total effect of the studies were 0.035 for the fixed effects model and 0.041 for the random effects model. As the effect sizes were heterogeneous, gender and type of sample were examined as the mediating variables. The results indicated that the effect size of relationship between epistemological beliefs and academic performance in researches that used of female sample is more than to the other researches. Also the results indicated that in researches the subjects of the research were first middle school students the effect size of relationship between this two variable is more than to the other researches. The results indicated that the relationship between epistemological beliefs and academic performance in factor of omniscient authority is more than to the other factors of epistemological beliefs. Conclusion: The findings showed relationship between epistemological beliefs and academic performance.
خلاصه ماشینی:
فراتحليل رابطه باورهاي معرفت شناختي و عملکرد تحصيلي A Meta-Analysis of the Relationship Epistemological Beliefs and Academic Performance جواد مصرآبادي ١، توحيد اشرف زاده ٢* دريافت مقاله : ١٣٩٩/٠٢/٢٦ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٧/١٣ چکيده هدف : در طول دو دهه اخير محققان زيادي به بررسي رابطه باورهاي معرفت شناختي و عملکرد تحصيلي پرداخته اند که نتايج متفاوتي به دست آمده است ، بنابراين لزوم استفاده از پژوهش فراتحليل جهت ارائه نتيجه کلي احساس ميشود.
نتايج نشان داد که اندازه اثر رابطه باورهاي معرفت شناختي با عملکرد تحصيلي در پژوهش هايي که از آزمودني دختر براي پژوهش استفاده شده ، نسبت به ساير پژوهش ها بيشتر است .
نتايج پژوهش هاي گوناگون نشان داده اند باورهاي معرفت شناختي يکي از اهداف مهم آموزش و پيش بيني کننده عملکرد تحصيلي يادگيرندگان است (شکوه ، رجب زاده ، حسيني، نامدار و همکاران ، ١٣٩٨).
Moreira, Faria, Cunha, Inman & Rocha 7.
Dimov, Atanasoska, Iliev, Trajkovska & Kuzmanovska 2.
با گسترش پژوهش هاي مربوط به رابطه باورهاي معرفت شناختي و عملکرد تحصيلي براي نتيجه گيري از يافته ها لازم است اين نتايج جمع بندي و خلاصه شود.
با توجه به آنچه ذکر شد استفاده از روش فراتحليل براي بهره گيري از نتيجه پژوهش هاي انجام شده در زمينه رابطه باورهاي معرفت شناختي با عملکرد تحصيلي و يکپارچه کردن آن ها و دستيابي به يک نتيجه دقيق و منسجم در شرايط حاضر امري ضروري به نظر ميرسد.