چکیده:
در پروسه توسعه کشور و اجرای پروژههای عمرانی تاثیرگذار در ارتقای زیرساختهای تولیدی، یکی از مهمترین و حساسترین قسمتهایی که مورد تمرکز مدیران و سیاستگذاران نظام تولید قرار میگیرد، فراهم کردن و تامین سرمایه اولیه است. یکی از روشها از بین راههای مختلف تامین مالی دولت جهت پیشبرد پروژه ها، فراهم کردن زمینه برای تامین منابع مالی از خارج کشور است. موضوع ثابتی که در برنامههای بودجه سالیان قبل، قید شده و دولت موظف به طراحی و ارتقای نظام تامین مالی خارجی شده است. شهرداری به منظور تامین نیازهای مالی جاری و عمرانی خود، از منابع داخلی (درآمد عملیاتی، بودجه عمومی، اندوخته ها و غیره) و منابع خارج از شهرداری، استفاده میکند. منابع داخلی شهرداری به طور معمول پاسخگوی نیازهای مالی آن نیست؛ در نتیجه شهرداری امکان اجرای پروژه های شهری که حیات شهر به آنها وابسته است را نخواهد یافت. لذا به ناچار، از طریق تعامل با نظام مالی خارج از منابع خود، اقدام به تامین مالی پروژه ها مینماید. شهرداریها برای تامین نیازهای مالی خود از موسسات مالی فعال در بازارهای مالی مثل بانکها یا بازار سرمایه در بازارهای مالی، اعتبار دریافت کرده و وجوه مورد نیاز خود را به دست میآورند. وجوه نقد به دست آمده، در عملیات جاری و عمرانی آن به کار گرفته میشوند؛ در نتیجه، درآمدی حاصل میشود یا خدمتی در شهر ارایه میگردد. این پژوهش در پی درک تعامل شهرداری با نظام مالی بوده تا جایگاه تامین مالی خارجی در این زمینه و کارایی آن مشخص گردد.
In the process of developing the country and implementing effective development projects in improving the production infrastructure, one of the most important and sensitive parts that are the focus of managers and policy makers of the production system is to provide and provide initial capital. One of the various ways of financing the government to advance projects is to provide the basis for financing from abroad. A fixed issue that has been mentioned in the budget programs of previous years, and the government has been tasked with designing and upgrading the foreign financing system. The municipality uses internal resources (operating income, general budget, reserves, etc.) and sources outside the municipality to meet its current and development financial needs. The municipality's internal resources do not normally meet its financial needs; As a result, the municipality will not be able to implement urban projects on which city life depends. Therefore, inevitably, through interaction with the financial system outside its resources, it finances projects. Municipalities receive credit from financial institutions active in financial markets, such as banks or capital markets in financial markets, to meet their financial needs, and obtain the funds they need. The obtained cash is used in its current and development operations; As a result, revenue is generated or a service is provided in the city. This study seeks to understand the interaction of the municipality with the financial system to determine the position of foreign financing in this field and its efficiency.
خلاصه ماشینی:
بررسی روش تأمين مالی خارجی پروژه های شهرداری زهرا رجبی *1 حسین کاظمی لاکسار 2 محمود بهرامخواه 3 تاریخ دریافت: 10/08/1400 تاریخ چاپ: 10/09/1400 چکيده در پروسه توسعه کشور و اجرای پروژههای عمرانی تأثیرگذار در ارتقای زیرساختهای تولیدی، یکی از مهمترین و حسّاسترین قسمتهایی که مورد تمرکز مدیران و سیاستگذاران نظام تولید قرار میگیرد، فراهم کردن و تأمین سرمایه اوّلیه است.
شهرداری چند سالی است که به منابع مالی خارج از کشور نظر داشته و سعی دارد از اين منابع برای تأمين مالی پروژه های خود استفاده کند (بنار و همکاران، 1392).
هادی زنوز در سال 1382، ضمن بررسی اقتصادی طرح نوسازی و بازسازی بافت فرسوده پيرامون حرم مطهر امام رضا (ع) به اين نتيجه رسيد که نحوه تأمين مالی طرح دارای اشکالاتی است؛ از جمله ميان نهاده ها و سازمان های مسئول شهری و بخش خصوصی، به وضوح تقسيم کار صورت نگرفته است و همچنين با خريد و عمران تدريجی اراضی و مستغلات شهری، قيمت اين اراضی افزايش خواهد يافت اما افزايش قيمت در نتيجه تغيير کاربری و تراکم زمين و همچنين افزايش قيمت ناشی از تورم، در برنامه تأمين مالی لحاظ نمی گردد.
يکی از روشهای تأمين منابع مالی مورد نياز برای پروژه های نوسازی بافتهای فرسوده، استفاده از اوراق مشارکت شهری است.