چکیده:
هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی طرحواره درمانی با سه روش فنون شناختی، تجربی و رفتاری بر کیفیت زندگی نوجوانان دارای اختلال شخصیت مرزی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر طرح عاملی آزمایشی واقعی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی بیماران نوجوان دختر در بازه سنی 15 تا 17 و مبتلا به اختلال نشانگان مرزی کلینیک درمانی پیوند بخش عمومی شهر بجنورد در سال 1400-1399 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 40 نفر از آنان انتخاب و در سه گروه آزمایش فنون شناختی، تجربی و رفتاری (هر گروه 10 نفر) و یک گروه گواه (10 نفر) جایگزین شدند. گروههای آزمایش تحت بیست جلسه 90 دقیقهای طرحواره درمانی با فنون شناختی، تجربی و رفتاری یانگ و همکاران (2003) قرار گرفتند؛ اما گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه ویژگیهای شخصیت مرزی کریگ و همکاران (2005) و پرسشنامه کیفیت زندگی توسط وار و شوربون (1992) بود؛ دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد طرحواره درمانی با فنون سه گانه شناختی، تجربی و رفتاری در افزایش ابعاد عملکرد جسمی (950/20=F؛ 001/0=P)، محدودیت سلامت جسمانی (484/20=F؛ 001/0=P)، درد بدنی (135/21=F؛ 001/0=P)، سلامت عمومی (900/9=F؛ 001/0=P)، سرزندگی (290/8=F؛ 001/0=P)، عملکرد اجتماعی (027/13=F؛ 001/0=P)، محدویت مشکلات هیجانی (036/7=F؛ 001/0=P) و بهزیستی هیجانی (252/8=F؛ 001/0=P) موثر است و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار بود (05/0>P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که طرحواره درمانی میتواند به عنوان یک شیوه درمانی بر اساس فنون سه گانه شناختی، تجربی و رفتاری برای افزایش کیفیت زندگی دختران نوجوانان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در مراکز درمانی به کار برده شوند.
Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of schema therapy on quality of life in adolescents with borderline personality disorder. Methods: The present study was a real experimental factor design with pre-test and post-test with a 2-month follow-up phase. The statistical population of the present study included all adolescent female patients in the age range of 15 to 17 and with borderline syndrome disorder in Bojnourd public ward transplant clinic in 1399-1400. Using simple random sampling method, 40 of them were selected and 3 experimental groups (10 people in each group) and one control group (10 people) were replaced. The experimental groups underwent 20 sessions of 90-minute schema therapy with cognitive, experimental and behavioral techniques; But the control group did not receive any intervention and remained on the waiting list. The Borderline Personality Traits Scale for Children (BPFS-C) of Craig et al. (2005) and the Quality of Life Questionnaire (SF-36) by War and Chorbon (1992) were used to collect data. The analysis of the information obtained from the implementation of the questionnaires was performed through SPSS software version 24 in two descriptive and inferential sections (analysis of variance with repeated measures and Ben Foroni post hoc test). Results: The results showed that the mentioned treatment with its three techniques in the post-test and follow-up stage compared to the control group had a significant effect on increasing the quality of life of borderline personality (P <0.05). Conclusion: Based on the results of the present study, it can be said that schema therapy can be used as a treatment method to increase the quality of life of borderline personality of adolescent girls with borderline personality disorder in medical centers.
خلاصه ماشینی:
com چکیده هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی طرحواره درمانی با سه روش فنون شناختی، تجربی و رفتاری بر کیفیت زندگی نوجوانان دارای اختلال شخصیت مرزی بود.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که طرحواره درمانی میتواند به عنوان یک شیوه درمانی بر اساس فنون سه گانه شناختی، تجربی و رفتاری برای افزایش کیفیت زندگی دختران نوجوانان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در مراکز درمانی به کار برده شوند.
بر اساس نتایج یک پژوهش، طرحواره درمانی با استفاده از فنون شناختی، بر بهبود طرحوارههای ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان افراد دارای نشانگان اختلال شخصیت مرزی تاثیر دارد(آهوان، قوتی و یعقوبی، 1397).
بر اساس آنچه که گفته شد طرحواره درمانی و فنون شناختی، تجربی، رفتاری و رابطه درمانی بر بهبود مشکلات افراد دارای اختلال شخصیت مرزی تاثیرگذار است؛ اما پژوهشی که به تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر افزایش کیفیت زندگی در نوجوانان دختر دارای نشانگان مرزی به ویژه در نمونههای ایرانی پرداخته باشد کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
*** پرسشنامه کیفیت زندگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) *** Journal of Applied Family Therapy Vol. 2 No. 3 Fall 2021 252-274 The effectiveness of schema therapy (ST) on the quality of life of adolescents with borderline personality disorder (BPD) Mina.
001) and that this effect was stable in the follow-up phase (P Keywords: schema therapy (ST), quality of life, borderline personality disorder (BPD), adolescent girls