چکیده:
سلطه پارادایم عملگرایی بر حوزه سیاستگذاری علم و فناوری موجب تغییر رویکرد به مدیریت مراکز علمی شده است. از دیدگاه عملگرایی، تمام مراکز علمی باید توانایی تامین نیازهای ذینفعان و ارائه کارکردی مختص بهخود داشته باشند. این موضوع نیاز پژوهشگاهها به شناسایی ذهنیت ذینفعان را توجیه میکند. هدف پژوهش حاضر نگاشت شبکه تداعیهای برند «ایرانداک» از دیدگاه ذینفعان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر حل مسئله، توصیفی است. برای نگاشت شبکه تداعیهای برند «ایرانداک» از روش نقشه مفهومی برند استفاده شده است. نقشه مفهومی برند بهعنوان روشی کیفی دارای سه مرحله استخراج تداعیهای برند، جمعآوری نقشههای انفرادی، و نگاشت نقشه نهایی است. جامعه آماری پژوهش ذینفعان «ایرانداک» هستند. روش نمونهگیری در مرحله استخراج تداعیهای برند و جمعآوری نقشههای انفرادی از نوع هدفمند و حجم نمونه در هر مرحله شامل 70 نفر است. شبکه تداعیهای برند «ایرانداک» دارای 18 تداعی اصلی بهتفکیک 15 تداعی مثبت و سه تداعی منفی است. تداعیهای اصلی مثبت شامل پیشگیری از دزدی علمی، جستوجوی مدارک علمی، منبع علمی، پایاننامه، دسترسی به اطلاعات، سامانه «گنج»، منابع الکترونیک، ارتباطات علمی، اخلاق پژوهش، صحت علمی، سامانهها، ترویج علم، دانشگاهها، مدیریت اطلاعات، سیاستگذاری علمی، و تداعیهای اصلی منفی شامل دیوانسالاری، تعدد سامانه و سایت با طراحی نامناسب هستند. شبکه تداعیهای برند «ایرانداک» دارای دو لایه تداعی است. تحلیل شبکه تداعیهای برند «ایرانداک» نشاندهنده درگیری ذهنی پایین ذینفعان با برند «ایرانداک» و پراکندگی ذهنیت ذینفعان از برند «ایرانداک» است. تداعیهای پایاننامه و پیشگیری از دزدی علمی قویترین ارتباط را با برند «ایرانداک» دارند.
The dominance of pragmatic paradigm in science and technology policy has changed the approach to the management of scientific institutes. In pragmatic paradigm, scientific institutes should be able to respond stakeholders’ needs and requirements. This study aims to mapping brand associations network of IranDoc from the stakeholderschr('39') viewpoint. In order to mapping IranDoc brand associations network, brand concept map method was used. Brand concept map as a qualitative method has three stages of elicitation, mapping and aggregation. The statistical population of the research is the stakeholders of IranDoc Research Institute. The sampling method in elicitation and mapping stages are purposeful and sample size in both stages includes seventy people. IranDoc brand associations network has eighteen core associations. The core positive associations include prevention of plagiarism, search for scientific document, scientific sources, thesis, access to information, Ganj, electronic resources, scientific communication, research ethics, scientific accuracy, systems, science promotion, universities, information management, science policy, and the core negative associations include bureaucracy, multiple systems, and poorly designed sites. IranDoc brand associations network has two layers of associations. The analysis of IranDoc brand associations network shows low mental involvement of stakeholders with IranDoc brand and dispersion of stakeholder mentality about IranDoc brand. Thesis and plagiarism prevention have the strongest connection with IranDoc brand.