چکیده:
مقدمه: متغیرهای بسیاری در بهبود سرزندگی تحصیلی دانشجویان نقش دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوشبینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 200 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با کمک پرسشنامههای راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی Wolters، خوشبینی تحصیلی Beard و همکاران، اشتیاق تحصیلی Fredricks و همکاران و سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده جمعآوری و با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد راهبردهای یادگیری شناختی (269/0 = r)، راهبردهای یادگیری فراشناختی (312/0 = r)، خوشبینی تحصیلی (375/0 = r) و اشتیاق تحصیلی (438/0 = r) با سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری همبستگی مثبت و معنادار داشتند. همچنین متغیرهای راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوشبینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی 7/40 درصد از تغییرات سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری را پیشبینی کردند که در این پیشبینی سهم اشتیاق تحصیلی بیشتر از سایر متغیرها بود (01/0 > P).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از اهمیت متغیرهای راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوشبینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری میباشند. بنابراین برای بهبود سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری میتوان راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوشبینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی آنان را افزایش داد.
Introduction: Very variables have a role in improve the academic vitality of students. Therefore, present research aimed to determine the role of cognitive and metacognitive learning strategies, academic optimism and academic engagement in predicting academic vitality of nursing students.
Methods: This study was a cross-sectional from type of correlational. The research population were included all nursing students of Islamic Azad university of Ahvaz branch in 2017-18 academic years, that from them 200 people were selected by simple sampling method. Data collected by the questionnaires of Wolters cognitive and metacognitive learning strategies, Beard and et al academic optimism, Fredricks and et al academic engagement and Hosein Chari and Dehghani Zadeh academic vitality and analyzed by Pearson correlation and multiple regression with enter model methods.
Results: The findings showed cognitive learning strategies (r = 0.269), metacognitive learning strategies (r = 0.312), academic optimism (r = 0.375) and academic engagement (r = 0.438) had a positive and significant correlation with academic vitality of nursing students. Also, the variables of cognitive and metacognitive learning strategies, academic optimism and academic engagement predict 40.7 percent of variance of academic vitality of nursing students that in this prediction the share of academic engagement was higher than other variables (P
Conclusions: The results indicated the importance of the variables of cognitive and metacognitive learning strategies, academic optimism and academic engagement in predicting the academic vitality of nursing students. Therefore, to improve the academic vitality of nursing students can increase their cognitive and metacognitive learning strategies, academic optimism and academic engagement.