چکیده:
مقدمه: جهانی شدن بارزترین وجه تمایز جهان دیروز و امروز است و شاید هیچ پدیده ای به اندازه جهانی شدن در ابتدای هزاره سوم توجه اندیشمندان،سیاست مداران،اقتصاددانان و متولیان فرهنگی را به خود جلب ننموده است، لذا این پژوهش جهت بررسی ابعاد جهانی شدن آموزش در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد.
روش کار: پژوهش کاربردی حاضر با روش کمی به بررسی ابعاد جهانیشدن آموزش پرداخته است که جامعۀ آماری آن شامل 760 نفر از اعضاء هیئتعلمی استادیار به بالای دانشگاههای استان مازندران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و طبقهبندی متناسب نسبی 255 نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تائیدی و برای بررسی روایی همگرا از شاخص متوسط واریانس استخراجشده استفاده شد، همچنین بهمنظور بررسی پایایی ابزار سنجش از ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اعتماد ترکیبی استفاده شد. دادههای بهدستآمده از پرسشنامه از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که همه ابعاد جهانی شدن آموزش دارای بار عاملی بالای 5/0 هستند و هفت عامل شناسایی شده از چرخش واریماکس، 237/90 در صد از واریانس کل را تبیین میکنند که از این میزان سهم چندزبانه بودن دانشگاهها (736/38 درصد)، سهم هیئتعلمی توانمند (223/19 درصد)، سهم فناوری نوین (196/11 درصد)، سهم برنامههای درسی نوین (624/6 درصد) ، سهم ارتباط با دیگر دانشگاهها (492/6 درصد)، سهم شرکتی شدن (915/4 درصد) و سهم مدیریت و رهبری (679/1 درصد) میباشد.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از یافته های تحقیق نشان داد که، هفت عامل «چندزبانه بودن دانشگاهها، هیئتعلمی توانمند، فناوری نوین، برنامههای درسی نوین، ارتباط با دیگر دانشگاهها ، شرکتی شدن و مدیریت و رهبری» بهعنوان ابعاد جهانیشدن آموزش شناسایی گردید و چندزبانه بودن دانشگاه نسبت به سایر ابعاد وضعیت بدتری دارد.
Introduction: Globalization is the most obvious difference between now and then, and perhaps no phenomenon has attracted the attention of thinkers, politicians, economists, and cultural authorities as much as globalization at the beginning of the third millennium. Accordingly, this study was conducted to investigate the dimensions of globalization of education in the different branches of Islamic Azad University of Mazandaran province.
Methods: The purpose of this applied study was to investigate the dimensions of globalization of education by applying a quantitative method. The statistical population consisted of 760 faculty members of the universities of Mazandaran province using Cochran formula and cluster random sampling. A multi-stage and relative proportional stratification of 255 individuals was considered as sample size. A questionnaire was used for data collection. The confirmatory factor analysis was used to check the construct validity, and for convergent validity, the extracted mean variance index was used. Data were analyzed by SPSS software.
Results: The results showed that all dimensions of education globalization had a factor load above 0.5 and seven identified factors upon Varimax rotation explained 90.23% of the total variance including the share of multilingualism of universities (38/736%), the share of capable faculty ((22/223) 19%), the share of new technology (11/196%), the share of new curricula (6/624%), the share of communication with other universities (6/492%), the share of becoming a corporate (4/915%) and the share of management and leadership (1.679 percent).
Conclusion: The results of exploratory factor analysis showed that seven factors "multilingualism of universities, capable faculty, new technology, new curricula, communication with other universities, becoming a corporate and management and leadership" were identified as dimensions of globalization of education and multilingualism of universities had the worst status compared to other dimensions.