چکیده:
مقدمه: برنامه درسی انفرادیشده، بعد مهم و اساسی در هدایت تجارب یادگیری و کسب نتایج موفق در اررزشیابیهای آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی اصول این برنامه انجام شد، بدین منظور تجارب یادگیری دانشآموختگانی که آزمون ورودی دانشگاه(کنکور سراسری) را تجربه کردهاند، مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها: در این مطالعه از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شدهاست. شرکتکنندگان این مطالعه، دانشآموختگان دوره متوسطه دوم که در کنکور ۱۳۹۷ شرکت کردهاند، بودند؛ و با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نمونهگیری تا زمان رسیدن به مرحله اشباع، ادامه یافت و در نهایت به 18 نفر رسید. اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکسکیودا و بر اساس روش 7 مرحلهای کلایزی انجام گردید.
یافته ها: از نتایج این مطالعه اصول برنامه درسی انفرادیشده استخراج شد. این اصول در قالب سه کد مفهومی اصلی: منابع شناختی، منابع روانشناختی و منابع حمایتی؛ و 16 کد مفهومی فرعی دستهبندی شدند.
نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، آنچه از تجربه یادگیری دانشآموزانی که در کنکور سراسری شرکت کردهاند، درک میشود؛ این است که منابع شناختی، منابع روانشناختی و منابع حمایتی به عنوان اصول برنامه درسی انفرادیشده، نتایج کنکور سراسری را تحت تأثیر قرار میدهند.
Introduction: the individualized curriculum is an important dimension in guiding learning experiences and achieving successful results in educational evaluations. The present study was conducted with the aim of identifying the principles of this program; for this purpose, the learning experiences of graduates who have experienced the university entrance examination (national entrance examination) were examined.
Methods: in this study, qualitative method of phenomenological type was used.
The participants in this study were high school graduates who participated in the 1397 university entrance exam; and were selected by purposive sampling. Sampling continued until the saturation stage reached, eventually reaching 18 individuals. Data were collected using in-depth interviews. Data analysis was performed using MaxQDA qualitative data analysis software and based on the 7-step Colaizzi method.
Results: from the findings of this study, individualized curriculum principles were extracted. These principles were categorized into three main conceptual codes: cognitive resources, psychological resources, and supportive resources, and 16 sub-conceptual codes.
Conclusion: Based on the findings, what can be understood from the learning experience of students who have participated in the national entrance examination is that cognitive resources, psychological resources and support resources as the Individualized Curriculum Principles affect the results of the national entrance examination.