چکیده:
علیرغم اینکه صنعت هتل یک بخش بسیار پویا در صنعت گردشگری است اما توسعه و بهرهبرداری از آن با چالشهای عظیمی مواجه است. در این راستا میتوان جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی را یکی از راههای توسعه صنعت هتل در ایران به شمار آورد؛ حال آنکه استفاده از این رویکرد موانع و محدودیتهایی را دربردارد. به این ترتیب هدف از این پژوهش شناسایی موانع جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در صنعت هتل ایران است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت؛ کیفی و بر پایهی تحلیل تم انجام شده است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر صاحبنظران حوزه گردشگری، هتلداری و سرمایهگذاری خارجی بودند که از بین آنها 12 نفر بر اساس روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران، 4 تم اصلی که همه آنها از یافتهها نشأت گرفتهاند به عنوان موانع جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در صنعت هتل ایران شناسایی شد. نتایج حاکی از آن است که موانع اقتصادی، موانع سیاسی، موانع اجتماعی و موانع مدیریتی از مهمترین دلایل ناتوانی ایران در جذب سرمایهگذاری خارجی در صنعت هتل است. بنابراین میتوان گفت هر یک از این متغیرها میتوانند سرمایهگذاری مستقیم خارجی در صنعت هتل و به تبع آن صنعت گردشگری کشور را تحت تأثیر قرار دهند.
Despite the hotel industry is a very dynamic sector in the tourism industry, its development and exploitation are confronted with enormous challenges. In this regard, attract of foreign direct investment can be considered as one of the ways to expand the hotel industry of Iran, while the use of this approach has barriers and limitations. Thus, the purpose of this study is to identify barriers to attract foreign direct investment in the hotel industry of Iran. Regarding the goal, the current research was practical and the nature of research is qualitative based on thematic analysis. The study population was consisted of experts of tourism, hospitality and foreign investment. Participants were 12 experts selected by using purposive sampling or snowball sampling method. After semi-structured interview with experts, the four main themes were identified as barriers to attract foreign direct investment in the hotel industry in Iran which all of them came from the findings. The results showed that economic barriers, political barriers, social barriers and managerial barriers are the main reasons of failure to attract and expand foreign direct investment in the hotel industry of Iran. Therefore, it can be said that each of these variables can affect the foreign direct investment in the hotel industry and consequently the tourism industry of the country.
خلاصه ماشینی:
فصلنامۀ علمي ـ پژوهشي گردشگري و توسعه ، سال نهم ، شمارة اول ، بهار ٩٩ صفحۀ ١٥١-١٣٠ ارائۀ چارچوبي براي شناسايي موانع جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران : کاربردي از تحليل مضمون در صنعت هتل نرگس جعفري ١، محمد نجارزاده ٢، علي اصغر شالبافيان 3 تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٣/٠٤ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١٠/٢٦ چکيده صنعت هتل بخشي پويا در صنعت گردشگري است ، اما توسعۀ آن و بهره برداري از آن با چالش هاي بزرگي روبه روست .
جامعۀ آماري اين پژوهش شامل صاحب نظرانِ حوزة گردشگري و هتل داري و سرمايه گذاري خارجي بوده که با روش نمونه گيري هدفمندِگلولۀ برفي دوازده نفر از بين آنان انتخاب شده اند.
درنتيجه مسئلۀ اصلي اين پژوهش شناسايي موانع جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در صنعت هتل ايران است .
هدف از اين پژوهش شناسايي موانع جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در صنعت هتل ايران است .
بيشتر مصاحبه شوندگان بر اين نظرند که موانع اقتصادي از موانع مهم در جذب سرمايه گذاري خارجي در صنعت هتل ايران است .
اين پژوهش براي بررسي موانع جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در صنعت هتل با تکيه بر نظر صاحب نظران شکل گرفته و با اجراي روش کيفي تحليلِ مضمون به نتيجه رسيده است .
موانع سياسي يکي از موانع اصلي براي جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در صنعت هتل ايران شناخته شده است .
موانع مديريتي از ديگر موانع جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در صنعت هتل ايران است .
“The Relationship between Tourism, Foreign Direct Investment and Economic Growth: Evidence fromIran”.