چکیده:
فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در تمامی ابعاد فعالیتهای روزمره کسب و کارها نفوذ کرده و رشد و توسعه آنها را تحت تاثیر قرار داده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع پذیرش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در کسب وکارهای خرد و متوسط گردشگری با تمرکز بر دفاتر خدمات مسافرتی کرج انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و از نظر شیوه انجام پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی- پیمایشی جای میگیرد. جامعه آماری این پژوهش شامل 90 دفتر خدمات مسافرتی شهر کرج است و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 73 مورد از دفاتر مذکور برآورد و پرسشنامه نزد آنان تکمیل گردید. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که عوامل محیطی، سازمانی، فنی، جنگ قیمتی رقبا، وبسایتهای غیرکاربرپسند، فقدان زمان برای بهبود فعالیتهای کسبوکار الکترونیک و فقدان تلاشهای بازاریابی گسترده دارای تاثیر معناداری بر پذیرش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی توسط دفاتر خدمات مسافرتی فناوری هستند.
Now a days, Information and Communication Technology (ICT) has penetrated into all daily activities of enterprises and has impact on their progress and improvement. Thus, current study aims to analyze barriers of adopting ICT in small and medium tourism enterprise by concentrating on travel agencies in Karaj. As an applied research, this study employed descriptive field methods. Statistical population includes 90 tour agencies in Karaj. To better access to Statistical population it should select a proper sample. By using Morgan and Krejcie Table, 73 agencies are selected who accomplished provided questioners. These tour agencies were selected through random sampling. For data analysis, it was used spss software. Analytical results of the study demonstrates that environmental, technological and organizational factors, price war among competitors, user unfriendly websites, lack of time to improve e-commerce activity, lack of extensive marketing efforts and pre-adaptation and post-adaptation factors have meaning full impact on adopting ICT by tour agencies.
خلاصه ماشینی:
براين اساس ، پژوهش حاضر با هدف بررسي موانع پذيرش فنّاوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي در کسب وکارهاي خرد و متوسط گردشگري با تمرکز بر دفاتر خدمات مسافرتي شهر کرج اجرا شده است .
نتايج تحليل داده ها نشان ميدهد که عوامل محيطي، سازماني، فني، جنگ قيمتي رقبا، وب سايت هاي غيرکاربرپسند، فقدان زمان براي بهبود فعاليت هاي کسب وکار الکترونيک و فقدان تلاش هاي بازاريابي گسترده تأثير معنيداري بر پذيرش فنّاوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي از سوي دفاتر خدمات مسافرتي فنّاوري دارد.
براين اساس ، در اين پژوهش سعي شده تا با بررسي تأثير عوامل پيشيني و پسيني مؤثر بر پذيرش فنّاوري در صنعت گردشگري ايران (با تمرکز بر دفاتر خدمات مسافرتي) مشخص شود که هريک از آن ها چه تأثيراتي دارند تا شايد بتوان با اتخاذ تصميمات مناسب در تخصيص منابع در بخش يادشده موانع برطرف بشود و نتيجۀ استفاده از فنّاوريهاي اطلاعاتي و ارتباطاتي در حوزة خدمات مسافرتي بهينه شود.
ازآنجاکه در عوامل محيطي، سازماني و فنّاوري در بعد کلان و همچنين در عوامل جنگ ، قيمت ميان رقبا، 96 وب سايت هاي غيرکاربرپسند، فقدان زمان براي بهبود فعاليت هاي کسب وکار الکترونيک و فقدان تلاش هاي بازاريابي گسترده نسبت مشاهده شده بزرگ تر از نسبت آزمون است ، اين عوامل ازنظر پاسخ دهندگان بر پذيرش فنّاوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي مؤثرند.
با توجه به اهميت موضوع ، در اين پژوهش تأثير موانع پذيرش فنّاوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي در کسب وکارهاي گردشگري با تمرکز بر دفاتر خدمات مسافرتي بررسي است .