چکیده:
شناخت و استفاده از قابلیتهای تجارت الکترونیکی برای همه شرکتهایی که سعی در تأمین نیازهای مشتریان و اجرای برنامهها و اهداف در اسرع وقت دارند امری ضروری و اساسی میباشد. استفاده از قابلیتها در عملکرد تجارت الکترونیک میتواند مؤثر باشد. شرکتها و بالأخص شرکتهای مواد غذایی باید بتوانند با بهکارگیری قابلیتهای بازاریابی و اجرای برنامههای کاراییها، سهم بیشتری را در ارتقاء عملکرد شرکتها به دست میآورند. هدف اصلی از این پژوهش بررسی توسعه قابلیتها و کارایی تجارت الکترونیک در ارتقا عملکرد شرکتها است. بعلاوه، در این پژوهش نقش کارایی توزیع و ارتباطات به عنوان دو متغیر میانجی مورد سنجش قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و از دیدگاه جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای صادراتی مواد غذایی در استان تهران میباشند. تعداد 25 شرکت بهصورت روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید و تعداد 157 پرسشنامه بین مدیران عامل، مدیران بازاریابی، فروش، تولید و عملیات و کارشناسان توزیع گردید. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه است. روش تجزیهوتحلیل دادهها، مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که نقش کارایی توزیع و کارایی ارتباطات بعنوان متغییر میانجی بر عملکرد تجارت الکترونیک تأثیر مثبت و مستقیم بوده و همچنین منابع تجارت الکترونیک و قابلیتهای تجارت الکترونیک بر عملکرد تجارت الکترونیکی فروش شرکتها تاثیر مثبت و معناداری دارند؛ بنابراین به کارگیری کارایی و قابلیتهای تجارت الکترونیک میتواند موجب بهبود عملکرد شرکتها شود.