چکیده:
ﻓﯿﻠﻢ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﻗﺎﻟﺐ ﺟﺪﯾﺪی از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﺎزی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺷﺒﺎﻫﺖ ﻫﺎی ﻓﺮﻣﻰ ﺑﺎ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﻰ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ اﺛﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳــﻰ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳــﺖ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻼش ﺷﺪه اﺳــﺖ ﺗﺎ اﯾﻦ ﺗﻤﺎﯾﺰات ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﮐﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ و اﺻﻠﻰ ﺗﺮﯾﻦ ﺟﺰء ﺳــﺎﺧﺘﺎری اﯾﻦ آﺛﺎر ﻣﻰ ﺑﺎﺷــﺪ را ﻣﺸــﺨﺺ ﮐﻨﺪ و ﺑﺘﻮاﻧﺪ راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﻰ را ﺑﺮای ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺴﺎن ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن در ﺟﻬﺖ اراﺋﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪات ﺑﻬﺘﺮ در ﺗﻨﺎﺳــﺐ ﺑﺎ رﺳــﺎﻧﻪ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن اراﺋﻪ ﻧﻤﺎﯾﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش اﺳﻨﺎدی، ﺳﻌﻰ ﺷﺪه ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻰ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻧﮕﺎرش ﻣﺘﻦ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﻰ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ آﺛﺎر ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﻰ اﯾﻦ ﺗﻤﺎﯾﺰات ﺑﺼﻮرت اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻧﻮﺷﺘﺎری اراﺋﻪ ﮔﺮدد. ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮای ﻗﻄﻊ ﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ ﻣﺨﺼﻮص ﭘﺨﺶ آﮔﻬﻰ ﺗﺠﺎری از ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن اﺳﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﮐﻨﺪ. ﻣﻠﻮدرام اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ژاﻧﺮ ﺑﺮای ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎی ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﻰ و ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ ﻋﺎم آن اﺳﺖ. ﻣﺪت زﻣﺎن ﮐﻢ ﺳﺎﺧﺖ آﺛﺎر و ﺑﻮدﺟﻪ اﻧﺪک آﻧﻬﺎ اﺟﺎزه ی ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت روز ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﻪ ﻧﻮﯾﺴــﻨﺪه ی ﺗﻠﻪ ﻓﯿﻠﻢ ﻣﻰ دﻫﺪ. و اﯾﺠﺎد داﺳــﺘﺎن ﻫﺎی ﺷــﺨﺼﯿﺖ ﻣﺤــﻮر و ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ دﯾﺎﻟﻮگ ﻫﺎی ﺟﺬاب، ﺑﺮای ﺗﻤﺎﺷــﺎﮔﺮ ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﺻﺪا ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻓﯿﻠﻢ را ﭘﻰ ﮔﯿﺮی ﮐﻨﺪ ﻧﯿﺰ از وﯾﮋﮔﻰ ﻫﺎی ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ی ﻓﯿﻠﻢ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﻰ اﺳــﺖ. ﻃﺮاﺣﻰ ﺑﺮای ﺳــﮑﺎﻧﺲ اﻓﺘﺘﺎﺣﯿﻪ ﺑﺮای ﺟﺬب ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن و اﯾﺠﺎد ﭘﺎﯾﺎن ﻫﺎی ﻗﻄﻌﻰ و اﻣﯿﺪوار ﮐﻨﻨﺪه و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﯾﺠﺎد ﻃﺮح ﻫﺎی ﻓﺮﻋﻰ از ﺷــﺎﺧﺺ ﻫﺎ و ﺗﻤﺎﯾﺰات ﻧﮕﺎرش ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ی ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﻰ در ﻣﻘﺎﯾﺴــﻪ ﺑﺎ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ی ﺳــﯿﻨﻤﺎﯾﻰ اﺳﺖ. در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﺗﺤﻠﯿﻠﻰ–ﺗﻮﺻﯿﻔﻰ ﻧﮕﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪه، ﻧﺘﺎﯾﺞ و راﻫﮑﺎرﻫﺎ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات در ﭘﺎﯾﺎن ﻣﻘﺎﻟﻪ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻣﺮوز ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﻰ ﻣﻬﻢ ﺗﺮ از ﺳــﯿﻨﻤﺎ ﯾﺎﻓﺘﻪ. زﯾﺮا ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن راﺑﻄﻪ ای ﻣﺴــﺘﻘﯿﻢ ﺗﺮ و راﺣﺖ ﺗﺮ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺐ دارد. ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﻰ اﺟﻤﺎﻟﻰ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﻰ، ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﻓﯿﻠﻤﻨﺎﻣﻪ ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﻰ اﺳﺖ، اﻣﺎ در ﺣﻘﯿﻘﺖ، ﺷﮑﻞ ﻧﮕﺎرش، ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﻣﺎﻫﯿﺖ آن ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ.