چکیده:
دف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان تابآوری تحصیلی و مشارکت تحصیلی با نقش میانجیگرانه خودتنظیمی هیجانی است. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است. شرکت کنندگان ۲۲۰ نفر از دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در رشته ریاضی یا تجربی، در پایه های یازدهم و دوازدهم شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۸- ۱۳۹۷ بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات، از مقیاسهای مشارکت تحصیلی ریو و تسنگ (AES)، تاب آوری تحصیلی سامویلز (ARI)، و خودتنظیمی هیجانی گراس و جان (ERQ) استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که رابطه معناداری (P≤0.01) بین تابآوری تحصیلی با مشارکت تحصیلی، تاب آوری تحصیلی با خودتنظیمی هیجانی، و همچنین مشارکت تحصیلی با خودتنظیمی هیجانی وجود دارد. همچنین تابآوری تحصیلی (P≤0.001) و خودتنظیمی هیجانی (P≤0.01)، توانایی پیش بینی متغیر مشارکت تحصیلی را دارند. بدین روی میتوان نتیجه گرفت که با افزایش تابآوری تحصیلی با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی، مشارکت تحصیلی نیز افزایش مییابد.
The aim of the present study was to investigate the relationship between academic resilience (AR) and academic engagement (AE) with the mediating role of emotional self-regulation (ESR). The study was descriptive - correlational, and the participants were 11th-12th grade boy students (n=22) , studying either mathematics or life sciences, in the academic year 2018-19 in Tehran. The participants were selected by using the convenience sampling method. The data was collected by the Rio and Tseng Academic Engagement Scale (AES) , the Samuels Academic Resilience Inventory (ARI) , and the Grass and John Emotion Regulation Questionnaire (ERQ). The results of the path analysis method showed a significant relationship (P≤0. 01) between AR-AE, AR-ESR, as well as AE- ESR. The results also indicated that AR (P≤0. 001) and ESR (P≤0. 01) can predict AE. Therefore, it can be concluded that AR improvement with ESR mediation will result in more academic engagement in students.
خلاصه ماشینی:
مؤلفۀ ديگري که ارتباط مستقيمي با موفقيت و دستاوردهاي تحصيلي ٢٩ دانش آموزان دارد، 1- achievement behavior 2- academic engagement 3- motivational structure 4- commitment 5- Wang 6- Eclles 7- Entwistle 8- McCune 9- Zhu 10- Cui 11- King 12- Konold 13- Cornell 14- Jia 15- Malone 16- Tian 17- Huebner 18- Holcombe 19- Akpan 20- Umobong 21- Shaari 22- Yusoff 23- Ghazali 24- Osman 25- Dzahir 26- psychological investment 27- learning 28- understanding 29- academic achievement تاب آوري تحصيلي ١ است (گيزير٢ و آيدين ٣، ٢٠٠٦؛ موانگي ٤، اوکاچا،٥ کيناي ٦، و آيرري ، 7 ٢٠١٥).
با وجود اين ، افرادي که با قرار گرفتن در موقعيت فشارزا٣٧ و مشکل ساز٣٨ بتوانند به موفقيت برسند و از تاب آوري تحصيلي 1- academic resilience 2- Gizir 3- Aydin 4- Mwangi 5- Okatcha 6- Kinai 7- Ireri 8- deal 9- obstacles 10- limitations 11- threats 12- academic life challenges 13- Martin 14- Marsh 15- Mallick 16- Kaur 17- external and internal protective factors 18- Foster 19- personal resources 20- attitudes 21- beliefs 22- positive developed consequences 23- academic procrastination 24- academic burnout 25- academic disinterest 26- academic dysfunction 27- Galante 28- Las Hayas 29- Sadri Damirchi 30- Bashorpoor 31- Ramezani 32- Karimanpour 33- Peng 34- low performance 35- difficulty 36- challenge 37- catastrophic event 38- on-going difficulty بهره مند باشند، به موفقيت تحصيلي سطح بالايي دست مي يابند و انگيزة بالا١ و عملکرد تحصيلي ٢ خوبي دارند (هيتون ٣، ٢٠١٣؛ کيلميستر٤، ٢٠١٥).