چکیده:
اضطراب امتحان یکی از رایج ترین مشکلات است که فراگیران در دوران تحصیل خود با آن روبرو هستند و بر عملکرد تحصیلی آنها اثرگذار است. در طی دهه های گذشته روش های درمانی مختلف و متنوعی برای کاهش اضطراب امتحان توسط پژوهشگران مورد استفاده قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر انجام فراتحلیل اثربخشی مداخله های درمانی بر کاهش اضطراب امتحان بود. روش پژوهش حاضر فراتحلیل بود جامعه آماری شامل پژوهش های در دسترس مرتبط با اضطراب امتحان بین سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ بود که در ایران انجام گرفته و گزارش آنها منتشر شده اند. با توجه به ملاک های تعریف شده ورود و خروج برای پژوهش های اولیه، از ۷۵ پژوهش ۱۰۰ اندازه اثر به -دست آمد که پس از تحلیل حساسیت ۴۹ اندازه اثر باقی ماند. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. یافته های کمی پژوهش های انتخاب شده با نرمافزار CMA ویرایش ۲، تحلیل شد. نتایج نشان دادند به طور کلی مداخله های درمانی بر کاهش اضطراب امتحان تاثیر معناداری داشته است (۹۳/ ۱-=ES). اندازه اثر برای مداخله های رفتاری (۸۵۸/ ۱-=ES)، شناختی (۸۶/ ۱-=ES)، فراشناختی (۷۸۴/ ۱-=ES)، و شناختی رفتاری (۹۸۵/ ۱-=ES) به دست آمد. همچنین مداخله های درمانی بر کاهش اضطراب امتحان در دختران (۹۵۲/ ۱-=ES) و دانشجویان (۰۹۶/ ۲-=ES) اثربخشتر بوده است. با توجه به اثربخشی مداخلههای درمانی بر کاهش اضطراب امتحان؛ مداخله شناختی رفتاری نسبت به مداخله های دیگر کارآمدتر شناخته شد. همچنین مداخله ها بر دانشجویان تاثیر چشم گیری داشته است. این نتایج می تواند راهنمای پژوهشگران و درمانگران در حوزه اضطراب امتحان باشد.
Test anxiety is one of the most prevalent problems that students encounter in their studies and affects their academic performance. Over the previous decades, researchers to reduce test anxiety have used various therapy interventions. The purpose of the present study was to perform a meta-analysis on the effectiveness of therapy methods in reducing test anxiety of students. The method of the present research was a meta-analysis. The research instrument was a checklist of meta-analysis The statistical population includes available research related to test anxiety between the years of 2009 to 2019, and their report was published. According to the marked entry and exit criteria for the initial research, 100 effect sizes of 75 research were obtained which remained 49 effects after sensitivity analysis. The results showed that behavioral (ES=-1/858) , cognitive (ES=-1/860) ; metacognitive (ES=-1/784) and cognitive-behavioral (ES=-1/985) methods are effective in reducing test anxiety. In addition, Interventions were more effective in reducing test anxiety in girls (ES=-1/952) and collage-students (ES=-2/096). The results of this study can guide researchers and therapists in the field of test anxiety. The results of this study show that effectiveness therapy interventions are in reducing test anxiety but cognitive-behavioral intervention was found to be more effective than other interventions. In addition, Interven-tions had a significant impact on college students. These results can guide researchers and therapists in the field of anxiety test.
خلاصه ماشینی:
اگر به طور اجمالي به پژوهش هايي که در زمينه اضطراب امتحان انجام شده ، نگريسته شود نشان از شيوع نسبتاً بالاي اضطراب امتحان در بين دانش آموزان است که بر اساس آمارها ميزان شيوع اضطراب امتحان در ايران در ميان دانش آموزان دبيرستاني ١٧ تا ٤٠ درصد (فتحي، برمه زيار و محبي، ١٣٩٦؛ شيرازي، ١٣٩٤) و ميزان شيوع آن را در سراسر جهان حدود ٢٥ تا٤٠% گزارش شده است (باقايي ٢٤ و کاسادي ٢٥، ٢٠١٤؛ ون درامبس ، بارتريان و 1- Zeinder 2- cognitive responses 3- emotional 4- Olorunfemi-Olabisi 5- psychological well-being 6- Rajiah 7- Saravanan 8- arousal 9- tension 10- worry 11- fear of failure 12- neurosis 13- anxious thoughts 14- Segool 15- Carlson 16- Goforth 17- Von Der Embse 18- Barterian 19- Ringeisen 20- Raufelder 21- multidimensional construct 22- problem solving 23- doubt on performance 24- Baghaei 25- Cassady سگول ، ٢٠١٣ و لووِه ١ و لي ٢، ٢٠٠٨) که فراواني اضطراب امتحان در ميان دانش آموزان دختر بيشتر گزارش شده است (شيرازي، ١٣٩٤؛ خسروي و بيگدلي، ٢٠٠٨ و لووِه و لي، ٢٠٠٨).
در رويکردهاي ترکيبي از چند روش درماني به صورت تلفيقي استفاده ميشود که هم 1- Lowe 2- Lee 3- physical and mental health 4- Cohen 5- Ben-Zur 6- Rosenfeld 7- personality traits 8- self-esteem 9- locus of control 10- Preiss 11- Gayle 12- Allen 13- systematic desensitization 14- relaxation 15- Egbochuku 16- Obodo 17- Ergene 18- identifying 19- restructuring maladaptive cognitions 20- cognitive bias 21- exaggerated consequences of failure 22- Brown 23- Soares 24- Woods 25- Nathaniel 26- Mata 27- Gallant کاهش علائم را در بر دارد و هم پاسخ هاي جديدي را جايگزين پاسخ هاي نامناسب قبلي ميکند (محمودي، پورطالب و صادقي، ١٣٩٧).