چکیده:
اراده قدرت مؤسس انقلابیون در تأسیس نظام جمهوری اسلامی بر استواری قوانین اسلامی در جامعه بود به همین جهت جمهوری اسلامی تأیید شد. در تحقق انقلاب نقش اقلیتهای دینی و مذهبی پابهپای سایر مردم پررنگ بود. آنها در جهت تحقق حقوق و آزادیهای اساسی خود نقشآفرینی فعال داشتند. به همین جهت پس از پیروزی انقلاب قواعدی به منظور تضمین و تأمین حقوق آنها وضع شد. این پژوهش درصدد اثبات تحقق حقوق شهروندی اقلیتهای دینی و مذهبی ایران در حوزه حقوق فرهنگی و معنوی با تأکید بر حق آموزش اقلیتهاست. در این پژوهش ضمن تأکید بر روش کتابخانهای، با مطالعه قوانین، مقررات و اسناد الزامآور به بررسی رویکرد نظام حقوقی جمهوری اسلامی میپردازیم و به این سؤال جواب میدهیم که آیا حقوق فرهنگی و معنوی اقلیتها به ویژه حق آموزش آنها در نظام جمهوری اسلامی تحقق یافته است؟ معنای اقلیت به همان معنای مقرر در قانون اساسی مفروض است. در نهایت پس از بررسیها و با تحلیل مواد قانونی تحقق این حقوق از سوی دولت تأیید شده و به این نتیجه میرسیم که اقلیتها در نظام حقوقی جمهوری اسلامی از لحاظ تضمین حقوق فرهنگی و معنوی به ویژه حق بر آموزش از جایگاه ممتاز و رفیعی برخوردار هستند.
The will of the founding power of the revolutionaries in establishing the Islamic Republic was based on the stability of Islamic laws in society, so the Islamic Republic was approved. In the realization of the revolution, the role of religious minorities along with other peoples was colorful. They played an active role in realizing their fundamental rights and freedoms. Therefore, after the victory of the revolution, rules were enacted to guarantee and secure their rights. This study seeks to prove the realization of citizenship rights of religious and religious minorities in Iran in the field of cultural and spiritual rights by emphasizing the right of minorities to education. In this study, while emphasizing the library method, by studying the laws, regulations and binding documents, we examine the approach of the legal system of the Islamic Republic and answer the question whether the cultural and spiritual rights of minorities, especially their right to education. Has it been realized in the system of the Islamic Republic? The meaning of minority is assumed in the same sense as prescribed in the constitution. Finally, after reviewing and analyzing the legal materials, the realization of these rights has been confirmed by the government and we conclude that minorities in the legal system of the Islamic Republic in terms of guaranteeing cultural and spiritual rights, especially the right to education from a privileged position And have a high.
خلاصه ماشینی:
در فصل اول اين قانون که اختصـاص بـه اهداف اساسي وزارت آموزش و پرورش دارد تقويت و تحکيم مباني اعتقادي و معنوي دانش آموزان از طريق تبيين و تعيين اصول و معارف احکام دين مبين اسـلام و مـذهب 3 حقه جعفري اثنيعشري بر اساس عقل ، قرآن و سنت معصومين (عليهم السـلام) مـورد تأکيد قرار گرفته است ليکن مقنن با به رسـميت شـناختن حقـوق فرهنگـي و معنـوي اقليت هاي مذهبي، وزارت آموزش و پرورش را موظف کرده است طبق اصل ١٢ قانون اساسي در مناطقي که پيروان ديگر مذاهب اسلامي سکونت دارند ترتيبي اتخاذ نمايد که آموزش تعليمات ديني دانش آموزان مطابق فقه مذهب آنان باشد.
بسياري از کشورهاي مدعي رعايت حقوق بشر و شهروندي از بديهي ترين حق دانش آموزان مسلمان در حفظ حجاب امتناع ميکنند و اين در حاليست که در نظام جمهوري اسلامي ايران با وجود انکه مطابق قانون اساسـي روز جمعـه روز تعطيل رسمي است ليکن مدارس خاص اقليت هاي کليمي بـا يـک تبعـيض مثبـت بـه منظور رسيدگي دانش آموزان به امور ديني آنها و توامان شدن تحصيل با تهذيب مواجه هستند.
به نظر مي رسد که قانون اساسي با شناسايي اقليت هاي ديني و مذهبي امکان تسري امتيازات اتباع دين و مذهب رسمي را به ساير اديان و مذاهب به رسميت شناخته است که در جهت احقاق حقوق شهروندي آنها گام هاي بعدي نيز برداشته شود.