چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه بر اساس یادگیری اجتماعی- هیجانی، وضعیت اجتماعی اقتصادی و رابطه والد-فرزند با میانجیگری ساختار انگیزشی انجام شد. روش: روش پژوهش در مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی با تاکید بر روابط علی ممکن بر پایه معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای حجم نمونه معادل 481 نفر براورد شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه احمدی (1396)، یادگیری اجتماعی-هیجانی کسل (2008)، وضعیت اجتماعی-اقتصادی تیمز (2007)، رابطه والد-فرزند فاین، مورلند و شوبل (1983) و ساختار انگیزشی کاکس و کلینگر (2002) بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار spss و Amos انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که همه ضرایب مسیر به جز یادگیری اجتماعی-هیجانی به ساختار انگیزش انطباقی، یادگیری اجتماعی-هیجانی به نگرش مثبت به مدرسه و ساختار انگیزش غیر انطباقی به نگرش مثبت به مدرسه، در سطح 0/01 معنیدار بودند. نتیجهگیری: یادگیری اجتماعی-هیجانی و رابطه والد-فرزند با نقش میانجی ساختار انگیزشی تاثیر چشمگیری بر جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان دارد.
Objective: The purpose of this study was to predict positive school orientation based on socio-emotional learning, socioeconomic status and parent-child relationship with motivational structure mediation. Method: The research method in this study was descriptive-correlational with emphasis on possible causal relationships based on structural equations. Is. The study population consisted of all female secondary school students in Tehran. In this study, the sample size was 481 using multi-stage cluster sampling. The research tools were Ahmadi School Positive Orientation (1396) Questionnaire, Kassel's Socio-Emotional Learning (2008) Questionnaire, Thames socioeconomic status (2007), Fain's parent-child relationship (1963), Morland and Schubel, and Cox and Klinger motivational structure (2002). Results: The results of the research data obtained by modifying the structural model in three stages of modification model and fitness indices show that the structural model fits with the collected data. Thus, the first hypothesis of the research is the structural equation analysis of the developed model showing that all path coefficients except social-emotional learning to adaptive motivation structure, social-emotional learning to positive attitude to school and adaptive motivational structure to positive attitude to school , At the 0.01 level were significant and fit. Conclusion: Therefore, social-emotional learning and the parent-child relationship with the mediating role of motivational structure have a significant effect on students' positive attitudes toward school.
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه هاي جهت گيري مثبت نسبت به مدرسه احمدي (١٣٩٦)، يادگيري اجتماعي-هيجاني کسل (٢٠٠٨)، وضعيت اجتماعي-اقتصادي تيمز (٢٠٠٧)، رابطه والد-فرزند فاين ، مورلند و شوبل (١٩٨٣) و ساختار انگيزشي کاکس و کلينگر (٢٠٠٢) بودند.
نتيجه گيري: يادگيري اجتماعي-هيجاني و رابطه والد-فرزند با نقش ميانجي ساختار انگيزشي تاثير چشم گيري بر جهت گيري مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان دارد.
اين صرفا به خاطر اين است که دستاوردها و فعاليت هاي همراه با تحصيل باعث 1 Sandeep & Rashmi 2 Cadosales, Mastofske, Razonable, Sabroso & Trinidad 3 Espelage & swearer 4 Cleveland, Feinberg & Jones 5 Skaalvik 6 Jessor, Van Den Bos, Vanderryn, Costa & et al ميشود که وقت اندکي براي پرداختن به مشکلات رفتاري باقي بماند.
دانش آموزاني که از خودآگاهي 1 Stern 2 - Nduku, Wambua, Obondo, Bifulco & Kumar 3 Goleman 4 - Kupeli, Norton, Chilcot, Schmidt, Campbell, Troop 5 - Social and Emotional Learning 6 - Casel 7 - Coelho, Sousa & Figueira 8- Durlak و اعتماد به نفس بيشتري به تواناييهاي يادگيري نشان داشتند احتمالا در حفظ و اجراي فعاليت هايشان بهتري داشتند.
در مدل ساختاري اين پژوهش چنين فرض شده است که متغيرهاي مکنون وضعيت اقتصادي و وضعيت تحصيلي (وضعيت اجتماعي اقتصادي)، رابطه با والدين و شايستگي هاي اجتماعي- هيجاني هم به صورت مستقيم و هم به صورت غير مستقيم با ميانجيگري ساختار انگيزشي انطباقي و غير انطباقي متغير مکنون جهت گيري مثبت نسبت به مدرسه را پيش بيني مي کند.