چکیده:
هدف: پژوهش حاضربا هدف بررسی تنگناها و مشکلات اجرایی طرح شهید بهنام محمدی و ارائه راهکارهای ارتقاء آن انجام شد.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی صورت گرفت. مشارکتکنندگان پژوهش شامل، فرماندهان نواحی و مسئولان حوزه بسیج دانشآموزی، مربیان، دانشآموزان، مدیران مدارس، معاونان پرورشی، اولیاء مدرس، هیئتامنای مسجد و امام جماعت مساجد بودند که تجربه عملی طولانی مدت، و اشراف کامل درباره فعالیتهای طرح شهید بهنام محمدی در اختیار داشتند و از نزدیک درگیر این طرح بودند. انتخاب نمونه مورد مطالعه با استفاده از رویکرد «هدفمند» و با روش انتخاب صاحب نظران «کلیدی» و استفاده از معیار اشباع و مصاحبه عمیق با 50 نفر انجام گردید. بر این اساس تعداد مشارکت کنندگان در پژوهش بر اساس اشباع نظری تعیین شد. برای جمع آوری دادهها ازمصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و تا رسیدن به حد اشباع نظری استفاده شد.
یافتهها: دادههای بدست آمده با استفاده از روش کدگذاری موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها در قالب کدهای باز،محوری وگزینشی سازماندهی شد.ازمجموع یافتههای این پژوهش 250کدگذاری باز،22کدگذاری محوری و 5کد گذاریگزینشی در زمینه تنگناها و مشکلات اجرایی طرح شهید بهنام محمدی دسته بندی شدند. نتایج پژوهش نشان دادکه اجرای طرح در سطح آموزش و پرورش، سپاه و حوزههای دانشآموزی، مربیان، مساجد و خانوادهها به ترتیب با مشکلات و تنگناهای مدیریتی ،اقتصادی ،آموزشی ،اجتماعی و فرهنگی مواجه است. ولی بسیاری از اهداف این طرح اعتلای تربیتی در جامعه هدف تحققیافته است.
نتیجهگیری: مأموریتها و اهداف بسیج دانشآموزی درزمینهٔ اجرای طرح بهطور شایسته و مطلوب موردپذیرش مردم و بسیجیان قرارگرفته استو نهادینهشده است، منتهی در برخی از ابعاد و حوزهها هنوز نیاز به ارائه تاکتیکها و استراتژیهایی راهبردی است.
Objective: This study aimed at investigating the bottlenecks and problems of executing the "project of Martyr Behnam Mohammadi" and providing solutions for its improvement.
Method: The study was conducted with a qualitative approach and through a phenomenological method. The participants in this study included the district commanders and officials in the field of the student Basij, educators, students, schools principals, educational assistants, the board of trustees of the mosque, and Imam of the congregation prayers of mosques, who had long-term practical experience and full awareness of the activities of this project, and were closely involved in it. The sample was selected using a ‘purposeful’ approach, selecting ‘key’ experts, and using saturation criteria and in-depth interviews with 50 people. Therefore, the number of participants in the study was determined according to theoretical saturation. Semi-structured interviews were used to collect data and they were continued until theoretical saturation was obtained.
Findings: The collected data were analyzed using thematic coding method. The findings were organized through open, axial, and selective codes. The findings of this study about the bottlenecks and problems of executing the project of Martyr Behnam Mohammadi were included 250 open coding, 22 axial coding and 5 selective coding. The findings showed that the execution of the project in the Ministry of Education, IRGC, and among members of Basij of the school students, educators, mosques, and families were, respectively, facing managerial, economic, educational, social, and cultural problems and bottlenecks, but most objectives of this project for educational improvement have been achieved in the target community.
Conclusion: The missions of the school students Basij and objectives relating to executing this project have been properly and favorably accepted and institutionalized by the people and the students in Basij. However, these missions and objectives in some dimensions and fields still need to be provided with strategic tactics and strategies.