چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف کلی مطالعه تربیت شهروندی در مکتب اسلام و ارائه الگویی برای تربیت شهروندی دانشآموزان دورهی ابتدایی صورت پذیرفته است.
روش: این پژوهش ترکیبی است که در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و در مرحله کمی از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی شامل اندیشمندان و صاحبنظران اسلامی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مورد تربیت شهروندی در اسلام اظهار نظر نمودهاند که در این بین به شکل هدفمند افکار و اندیشههای ایشان در مقالات، کتب، مجلات، رسالههای دکتری و سایتهای اینترنتی بررسی، و این فرایند تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. همچنین، جامعه آماری در مرحله کمی شامل خبرگان حوزه تربیت شهروندی بود که به شکل هدفمند 15 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای جمعآوری دادههای کیفی از فیشبرداری و دادههای کمی از پرسشنامه استفاده شد. با کاربرد تکنیک تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و انتخابی دادههای جمعآوری شده تحلیل گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی 30 مولفه جهت تربیت شهروندی از منظر اسلام در ابعاد چهارگانه اخلاقی-اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بود که در ادامه 22 مولفه از قبیل "انسان در جستجوی خداوند، لزوم تربیت دینی، مهرورزی و بخشش در پرتو تربیت، احیای باورهای فطری، پرورش روحیه عدالتخواهی، توجه به میانهروی، قانونگرایی، تاکید بر مشورت و پذیرش خردجمعی، تشویق پرسشگری، منزلت سختکوشی، قناعتپیشگی و... به عنوان مولفههای الگوی تربیت شهروندی در دوره ابتدایی شناسایی شد.
نتایج: تربیت شهروندی برآمده از رویکرد اسلامی میتواند به عنوان الگویی جهانشمول و کامل در خدمت تربیت دانشآموزان دوره ابتدایی قرار گیرد.
Objective: The main purpose of this study was to design a model of citizenship education for primary school students based on the components of the school of Islam.
Method: The method of this study was a combination of qualitative content analysis in the qualitative stage and Delphi technique in the quantitative stage. The statistical population of the qualitative stage included the Islamic thinkers and experts who had directly and indirectly commented on the citizenship education. Their thoughts and ideas in papers, books, magazines, doctoral dissertations, and Internet sites were purposefully investigated, and this process continued until theoretical saturation was achieved. The statistical population in the quantitative stage included 15 citizenship education experts as a statistical sample, who were purposefully selected. A questionnaire was used to collect qualitative data and fiches were used to collect quantitative data. The collected data were analyzed using content analysis techniques and open, axial and selective coding.
Findings: The findings showed that there were 30 components for the citizenship education from the perspective of Islam in moral, social, political and economic aspects; 22 components such as ‘man in search of Allah, the need for religious education, the compassion and forgiveness in the light of education, the revival of natural beliefs, raising the spirit of justice-seeking, the attention to moderation, legalism, an emphasis on consultation and acceptance of collective wisdom, encouraging questioning, the status of hard work, being contented, etc. were identified as the components of the citizenship education model in the primary school.
Conclusion: The citizenship education based on the Islamic approach can provide a complete and universal model for the education of primary school students