چکیده:
هدف کلی پژوهش، بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر رشد کیفی آموزشهای فنیوحرفه ای با هدف بهبود رضایتمندی کارآموزان می باشد. با توجه به جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان(2001)، نمونه آماری پژوهش، شامل 370 نفر از کارآموزان آموزشگاه ها می باشند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه عوامل رشد کیفی آموزش های فنی و حرفه ای و پرسشنامه رضایت کارآموزان می باشد.جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات و آزمودن فرضیات، باتوجه به ساختار مفهومی تحقیق،از نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داده است:
-عوامل فرایندی،زیرساختی،آموزش دهنده،فردی از عوامل موثر بر رشد کیفی آموزشهای فنیوحرفه ای می باشد. به لحاظ رتبه بندی، عوامل فردی مهمترین عامل و پس از آن عامل آموزش دهنده، فرایند و زیرساختی قرار دارد. همچنین عوامل فردی، عوامل آموزش دهنده، عوامل فرایندی و عوامل زیرساختی بر رضایتمندی کارآموزان تاثیرگذارند.
The general purpose of the research, is Investigating and ranking the factors affecting the qualitative growth of technical and vocational education Aiming to improve trainees' satisfaction. Statistical sample of the research According to the table Sampling Krejcie and Morgan (2001), re Includes 370 school apprentices Data Collection tools Is Included Questionnaire Factors for the qualitative growth of technical and vocational education And Questionnaire Trainee satisfaction To analyze information And test hypotheses, Given the conceptual structure of the research, Used From PLS software.The research results have shown:
Process factors, infrastructure, educator, individual Is From Factors affecting the quality growth of technical and vocational education. In terms of ranking, Individual factors The most important factor And after that contract Educating agent, Process and infrastructure .Also Individual factors, educating factors, process factors and infrastructural factors Are effective On the satisfaction of trainees.