چکیده:
از اصول هر دین و شریعتی، تلاش برای اثبات حقانیت، ماندگاری و ترویج حوزه نفوذ خود از طریق تبلیغ دینی است. دین اسلام هم از این قاعده مستثنا نیست و به نوع آموزههای دینی و جلوههای رفتاری آن در زندگی فردی و اجتماعی توجه ویژهای دارد. در واقع اگر اعتقادات و باورهای دینی افراد نتوانند به رفتار متناسب با خود و مورد نظر دین منجر شوند، ارزش چندانی نخواهند داشت. شاید برای تحقق رفتارهای مطلوب دینی و گسترش آنها راههای متفاوتی وجود داشته باشد؛ ولی به نظر میرسد مؤثرترین آنها ایجاد الگوهای رفتاری و هنجاری مناسب از طریق سازوکارهایی است که مطالعات اجتماعی در اختیار میگذارد. مجموع این فعالیتها را در قالب مفهوم «هنجارسازی اجتماعی» مطرح کرده و در این نوشتار ضمن بررسی ارتباط آن با تبلیغ دینی، به شناسایی و معرفی ظرفیت بالای آن و بهخصوص معرفی برخی راهبردهای عملی در این جهت پرداختهایم
خلاصه ماشینی:
تجربه زندگي اجتماعي در جوامع بشري ، گو ياي اين واقعيت مهم است که بدون وجود الگوها و هنجارهاي پذيرفته شده ، غالبا ارتباط مؤثري در جامعه شکل نميگيرد و ميزان نظم جامعه رابطه مستقيمي با وجود هنجارها و الگوهاي رفتاري مناسب و رعايت آنها در ميان افراد دارد.
۱۱۵ 115 جامعه به فرهنگ مصرفيـ تخريبي بهترين روش موفقيت در جنگ نرم محسوب ميگردد؛ زيرا در اين حالت است که عقب افتادگي نسل هاي متوالي جامعه تضمين مي شود (ماه پيشانيان ، ۱۳۸۹) در مجموع براي جبران اين آسيب ها و ايجاد هنجارهاي مؤثر، ضرورت دارد با شناسايي برخي مکانيزم هاي هنجارسازي که قابليت به کارگيري در تمام سطوح و ابعاد جامعه را داشته باشند، به تقو يت بنيان هاي ارتباطي و اجتماعي همت گماشت ؛ به ويژه بايد از زمينه اي که نتايج اين گونه پژوهش ها براي فعاليت هاي تبليغ ديني ، چه در سطح فردي و چه در سطح سازماني فراهم ميکند، ياد کرد.
۱۲۱ 121 در مجموع ، هنجارسازي مد نظر در اين نوشتار، از سه صورت خارج نيست : ۱) يا در مورد نوآوري و ايجاد هنجارهاي جديد و اشاعه آن در سطح محيط اجتماعي(خرد يا کلان ) است ؛ ۲) يا معطوف به تقو يت هنجارهاي موجود و تلاش براي گسترش آنهاست ؛ ۳) و يا شناسايي ناهنجاريهاي فراگير و متعارض با ارزش هاي موجود، و تلاش براي کاهش 1 عمومي آنها در جامعه است .