چکیده:
آموزش کودکان پیشدبستانی با توجه به تأثیرات تربیتی و روانشناختی از اهمیّت ویژهای برخوردار است. این مهم برای نوآموزان مناطق روستایی به دلیل فقر فرهنگی محیط و در برخی موارد دوزبانگی نوآموزان از اهمیّت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک مربیان پیشدبستانی ضمیمه مدارس ابتدایی روستا در مورد چالشهای این مراکز به روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری، کلیه مربیان این مراکز در شهرستان قائنات در استان خراسان جنوبی، در سال تحصیلی 98-1397 بودند. براساس نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از این مربیان در این پژوهش شرکت کردند. دادهها، از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته جمعآوری شدند. تحلیل دادهها از طریق کدگذاری موضوعی انجام شد. جهت بررسی پایایی نتایج نیز از روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و ممیزان بیرونی استفاده شد. براساس یافتهها؛ نتایج در 4 مقوله اصلی و 11 محور؛ ادراک مربیان از ماهیّت(غیر ضروری و اجباری و مفید اما مزاحم)، چالشهای سطح خرد(چالشهای مرتبط با مربی، محتوا و چالشهای تربیتی)، چالش‏های سطح کلان(چالشهای محیطی، مدیریتی، همکاران و والدین) و سطح فراسوی کلان(نبود پشتیبانی و عدم برنامهریزی مدون)، دستهبندی شد. در نهایت با توجه به نتایج بهتر است آموزش و پرورش با توجه به اهمیت این دوره نسبت به تربیت مربیان تخصصی در زمینه آموزش کودکان پیشدبستانی و فراهم آوردن ساختار سازمانی مدون برای این دوره نسبت به رفع چالشهای این مراکز به خصوص در مناطق روستایی و مراکز ضمیمه مدارس ابتدایی اقدام کند.
The Aim of this study is to investigate the perception of preschool teachers attached to rural primary schools about the challenges of these centers by phenomenological method. The statistical population of the study was all the instructors of these centers in Ghaenat city in South Khorasan province, in the academic year 2018-19. Based on purposive sampling, 17 of these trainers participated in this study. Data were collected through semi-structured interview tools. Data analysis was performed through thematic coding. To evaluate the reliability of the results, the review method was used by the participants and external auditors. Based on the findings; Results in 4 main categories and 11 axes; Coaches' perceptions of nature (unnecessary, compulsory, useful but annoying), micro-level challenges (coach-related challenges, content and training challenges), macro-level challenges (environmental, managerial, peer-to-peer challenges, and Parents) and the macro level (lack of support and lack of codified planning) were categorized. Finally, according to the results, education is better considering the importance of this course than training specialized instructors in the field of preschool children education and providing a well-organized organizational structure for this course to meet the challenges of these centers, especially in the regions. Rural and primary school annex centers.
خلاصه ماشینی:
در نهايت با توجه به نتايج بهتر است آموزش و پرورش با توجه به اهميت اين دوره نسبت به تربيت مربيان تخصصي در زمينه آموزش کودکان پيش دبستاني و فراهم آوردن ساختار سازماني مدون براي اين دوره نسبت به رفع چالش هاي اين مراکز به خصوص در مناطق روستايي و مراکز ضميمه مدارس ابتدايي اقدام کند.
جدول ٢: ادراک مربيان از ماهيت دوره پيش دبستاني در روستاها سؤال کدباز کد محوري کد منتخب تحقيق ١-١ دوره غير ضروري، بار کار اضافي براي معلمان ، غير ضروري و بيگاري کشيدن از معلمان روستا، عدم تأثير اجباري آموزشي 1-2 ماهيت مفيد و سازنده ، مزاحم ساير پايه هاي کلاس مفيد اما مزاحم بنابراين با توجه به ادراک مربيان گروه غالب آنها بر مفيد بودن دروه تأکيد داشتند ولي اجبار برگزاري اين دوره توسط آموزگاران مدارس روستايي و تدريس همزمان آن در کلاس درس دبستان که به صورت چند پايه اداره ميشود را از آفات آن ميدانستند؛ به عنوان مثال مصاحبه شونده (١١) بيان داشت : " ماهيت پيش دبستاني خوبه ولي نميشه به صورت چندپايه ادارش کرد، راستش همين طوري وقت کم ميآريم " از طرفي گروهي ديگر از مربيان به ماهيت ضروري بودن دوره اعتقادي نداشتند و آن را جز نگه داشتن نوآموز در مدرسه کار ديگري نميپنداشتند.
Comparison of academic achievement of second grade elementary students in multi-grade classes with normal school students in Persian language skills.
Investigating the effect and educational approaches on social skills of preschool children.
The effect of preschool education based on multidimensional planning on the development of social skills of preschool children.