چکیده:
در غالب پژوهشهای انجامشده، هرمنوتیک فلسفی گادامری را در برابر ساختارشکنی دریدایی قرار دادهاند و بر تقاوتها و تقابلهایشان تأکید کردهاند. این پژوهش برآن است که با برقراری تناظر مفهومی میان این دو جریان مهم تفسیری معاصر، ضمن اشاره به تفاوتها، همدلانه، و با توجّه به آثار و نوشتههای گادامر و دریدا، بر همانندی و همسوییهای مفردات اندیشههایشان تأمّل و درنگ تازهای داشته باشد؛ بدینمنظور، مقالۀ حاضر به طرح و شرح تلقّی گادامر و دریدا از مفاهیمی چون: زبان و نشانه، حقیقت و معنا، تفسیر، و روش پرداختهاست و نشان میدهد که گادامر و دریدا در احکامی چون: هستی فینفسه دارای انشتقاق و در خود متفاوت است، رد مدلول استعلایی، ظهور خودکفاترین وجه زبان در نوشتار، مخاطرهآمیز بودن گفتار و نوشتار در ایجاد ابهام و فریب، عدم باور به تفسیر و حقیقت واحد، انضمامی و سیّال بودن فهم، خلق و آفرینش معنا، نفی روش و... از جهت مناسبات فکری به هم نزدیک میشوند و با یکدیگر همداستاناند. این پژوهش تلاش میکند پارهای از بدفهمیهای نظری رایج درباب هرمنوتیک فلسفی و ساختارشکنی را برطرف نماید.
In the majority of researches, the philosophical hermeneutics of Gadamerian have been confronted with Derrida's deconstruction and they emphasized their contradictions and contradictions. In this study, we by pointing out the conceptual congruence between these two important contemporary interpretative currents, referring to differences, , empathically, and according to the works and writings of Gadamer and Derrida, a new reflection on the similarity and convergence of the singularities of their thoughts. For this reason, we discuss and illustrate Gadamer's and Derrida's attitude of concepts such as: language and sign, truth and meaning, interpretation, and method. That Gadamer and Derrida in such sentence: Being itself is divisive and different in itself, rejection of the transcendental signified, the emergence of the most self-sufficient language in text, risk of speech and writing in creating ambiguity and deception, unbelief in unified interpretation and truth, being concrete, and understanding fluidity, creation of meaning, reject the method and they come together in terms of intellectual relations. This research attempts to resolve some of the common theoretical misconceptions about about philosophical hermeneutics.and deconstruction.