چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اهمیت آمیختۀ بازاریابی سبز و تأثیر آن بر تبلیغات دهان به دهان با میانجیگری عشق به برند و وفاداری به برند از نظر مشتریان استخرهای شنای شهر رشت بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است که به شکل میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری مورد بررسی نامحدود و کلیۀ مشتریان استخرهای شنای شهر رشت بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد (384=n). بهمنظور تجزیهوتحلیل آماری از آمار توصیفی و روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار اسمارت پی ال اس 3 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین آمیختۀ بازاریابی سبز، عشق به برند، وفاداری و تبلیغات دهان به دهان رابطۀ مثبت و معناداری وجود داشت. براساس یافتهها مشخص شد که مدیران استخرهای شنا میتوانند عناصر آمیختۀ بازاریابی سبز را بهعنوان استراتژی بازاریابی متناسب با نیازهای سبز مشتریان بهکار گیرند که این امر به ایجاد رابطۀ احساسی قوی بین استخر و مشتریان منجر میشود و سرانجام وفاداری مشتریان و افزایش میزان تبلیغات دهان به دهان در خصوص استخرها را بههمراه میآورد.
The aim of this study was to investigate the importance of green marketing mix and its effect on word of mouth advertising with the mediating role of brand love and brand loyalty from the viewpoints of consumers of swimming pools in Rasht city. This study was a descriptive survey conducted as a field. The population was unlimited and included all consumers of swimming pools in Rasht city. The sample size was calculated using the Cochran formula (n=384). For statistical analysis, descriptive statistics and structural equation modeling method were used in Smart PLS 3 software. The results showed a significant positive relationship between green marketing mix, brand love, loyalty and word of mouth. It can be concluded that managers in swimming pools can use green marketing mix components as an appropriate marketing strategy fitted to the green needs of consumers. This leads to a strong emotional bond between pools and its consumers, which finally brings consumer loyalty and increases word of mouth advertising for these pools.