چکیده:
پیرامتنها عوامل تاثیرگذار و سازنده بیرون از متن هستند که مخاطب را به دنیای درون متن دعوت میکنند، او را با زوایای پنهان متن و شرایط خلق متن آشنا میسازند و منجر به خلق و شکلگیری معنای متن میگردند. لوگوها بهمثابۀ پیرامتن آستانگی نخستین رابط میان مخاطب و ادراک بصری برند هستند که به خوانش صحیح مخاطب از برند کمک میکنند. اهمیت این پیرامتنها ازآنروست که با تحلیل و کشف معانی نهفته در آنها میتوان به درک بهتری از برند دست یافت. به همین دلیل داشتن یک لوگو برای کسبوکار یک ضرورت بهحساب میآید؛ چراکه یک لوگوی خوب با ارسال پیام صحیح و ایجاد اعتماد، متمایزشدن از رقبا و حفظ مشتریان وفادار، به روند رشد کسبوکار و جذب مشتریان کمک شایانی خواهد کرد. پس از انجام روش تحقیق ترکیبی و با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری، نتایج این پژوهش نشان میدهد که شاخصهای کیفی سادگی، هارمونی رنگی، ماندگاری ذهنی، تمایز، هماهنگی پیرامتن با متن، گویایی و صراحت، تعادل بصری، پویایی، کاربردی بودن و هویت فرهنگی بهعنوان شاخصهای خوانش لوگو معرفی شدند که بر ارتقاء ادراک بصری برند اثرگذار هستند و در رابطه با شش خط هوایی در داخل ایران مورد تحلیل قرار گرفتند. نهایتا مشخص شد که خوانش لوگو در جایگاه پیرامتن از طریق ویژگیهای خود که ده شاخص ذکرشده هستند، بهطور مستقیم ادراک برند بصری را بهعنوان متن اصلی و متغیری وابسته با ابعاد باورپذیری، قابلیت اعتماد، اصالت، منحصربهفرد بودن، قابل دریافت بودن و جذابیت بصری، تحت تاثیر قرار میدهد.
اهداف پژوهش
1. شناسایی شاخصهای اثرگذار خوانش لوگو در ادراک بصری برندهای خطوط هوایی ایران.
2. ارتقاء کیفیت بصری برندهای خطوط هوایی از طریق دستیابی به شاخصهای خوانش لوگو بهعنوان پیرامتن.
سوالات پژوهش
1. خوانش لوگو بهعنوان پیرامتن چگونه ادراک بصری برند را تحت تاثیر قرار میدهد؟
2. چه شاخصههایی در خوانش لوگوهای خطوط هوایی ایران، آن را به یک پیرامتن اثرگذار برای این برندها تبدیل کرده است؟
NOABESTIRCS