چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان اثر بخشی روش درمانی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی دستوری با پردازش شناختی بر معنویت و پردازش هیجانی در مادران دانش آموزان طیف اوتیسم در سال 1398 بود. جامعه آماری کلیه مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم دو مدرسه شهر اهواز به تعداد 105 بود که 45 مادر به صورت غیر تصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری قرار داده شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها به صورت مقطعی و روش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون می باشد. ابزار پژوهش، سنجش معنویت هال و ادواردز (1986)، ﻣﻘﯿﺎس ﭘﺮدازش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﻧﺴﺨﻪی ﮐﻮﺗﺎه ﺑﺎﮐﺮ و همکاران (2010)، پروتکل شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (2003) وپروتکل تصویرسازی ذهنی دستوری با پردازش شناختی اسموکر (1995) بود. یافته ها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل کواریانس مختلط و بوسیله نرم افزار spss نسخه 24 گرداوری شد. نتایج نشان داد که روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویر سازی ذهنی دستوری بر پردازش هیجانی و معنویت مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم تاثیر دارد، بین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی دستوری با پردازش شناختی بر معنویت مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم تفاوت معنادارنبوده و نیز نمونه های روش تصویر سازی ذهنی با پردازش شناختی نسبت به روش ذهن اگاهی در پردازش هیجانی عملکرد بهتری داشتند.
The results of previous research showed that the trust culture facilitated school health, collaboration, student achievement, and school effectiveness. The purpose of this study was to identify the factors that make and develop the trust culture in Tehran schools in 2017-2018 and also was carried out in a qualitative method of a phenomenological type. The sample included 24 experts who were purposefully selected and interviewed with semi-structured questions so that the data gathered based on theoretical saturation. Hence, the “NVivo 10” software was used to analyze the data. Then, findings indicated that four factors played the most effective roles in the teachers' trust culture in schools including: "awareness" was in the first place, "constructive interactions", "moral characteristics", "enabling structure", respectively. Therefore, all the identified factors must be developed in a coordinated way to grow the culture of trust in schools: in other word, achieving to teachers' trust culture requires the educational system carefully planned and intended to the needs of the community.
خلاصه ماشینی:
محتوای جلسات پروتکل شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی کابات زین (2003) Table 1: Content of the sessions of Protocol of Cognitive Therapy Based on the conscious of Cabat Zin (2003) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پروتکل تصویرسازی ذهنی دستوری با پردازش شناختی (IRRT) این برنامه درمانی توسط (اسموکر 1995) تدوین شد که در 5 تا 7 جلسه 90 دقیقه ای با سه مرحله می باشد: فرمان تصویرسازی ذهنی، غلبه تصویرسازی ذهنی، خود آرام سازی ذهنی با پردازش شناختی مجدد انجام می شود که ساختار جلسات درمانی در ذیل گزارش شده است.
محتوای جلسات پروتکل تصویرسازی ذهنی دستوری با پردازش شناختی Table 2: Content of grammatical mental imaging protocol sessions with cognitive processing {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافته ها همانطور که در جدول3 مشاهده می شود، در بررسی میزان اثر بخشی روش شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي ،تاثیر جداگانه متغیر نوع گروه های آماری( كنترل و آزمايش) بر نمرات ثبت شده معنويت معنادار می باشد.
جدول 4- نتايج بررسي تفاوت در دو روش شناخت درماني و تصوير سازي ذهني(معنویت،پردازش هیجانی) Table 4- Results of the study of differences in the two cognitive therapy and mental imaging methods (spirituality, emotional processing) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث ونتیجه گیری شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر پردازش هيجاني در مادران داراي فرزند اختلال طيف اوتيسم اثر معناداري دارد.
The effectiveness of cognitive-based cognitive therapy approach on emotional regulation, tolerance of failure and quality of life of mothers with exceptional children, 3rd International Conference on Research in Psychology, Counseling and Educational Sciences, Permanent Secretariat of the Conference.
Effectiveness of mindfulness-based intervention on perceived stress, anxiety, and depression among parents of children with autism spectrum disorder.