چکیده:
یکی از روشهای انجام ارزیابی تکوینی در بین مدرسان، آزمون کوتاه کلاسی (Quiz) است. تناقضهای زیادی در مورد اثر بخشی آزمونهای کوتاه کلاسی بر یادگیری دانشجویان وجود دارد. درس فیزیک در بین دانشجویان رشتههای مختلف پزشکی به ویژه دانشجویان بهداشت پرطرفدار نیست و برای موفقیت در یادگیری این درس نیاز به مطالعه بیشتر و مستمر وجود دارد. در این مطالعه با برگزاری پرسشهای کوتاه کلاسی به موقع و طراحی مناسب سؤالات آن میزان اثر بخشی این آزمون ها در افزایش نمره نهایی سنجیده شد.
مباحث آموزشی مربوط به هر کلاس به دو قسمت مساوی از نظر حجم و سنگینی مطالب تقسیم شد. نمرات میان ترم و پایان ترم مساوی در نظرگرفته شد. تا امتحان میان ترم از مطالب جلسه قبل پرسش کوتاه گرفته و از میان ترم تا پایان ترم هیچ آزمونی گرفته نشد. متوسط سطح نمرات میان ترم و پایان ترم دانشجویان هر کلاس با استفاده از آزمون t-test با یکدیگر مقایسه شدند (p<0.05). یافتههای آزمون t-test نشان داد که نمرات آزمون میان ترم نسبت به پایان ترم در همه کلاس های درس فیزیک دانشکده بهداشت به صورت معناداری بالاتر بود. یافته این تحقیق اثر بخش بودن آزمون کوتاه کلاسی بر افزایش نمره نهایی درس فیزیک در دانشجویان بهداشت است. ممکن است در صورت تغییر درس یا رشته دانشجویان این نتیجه به دست نیاید؛ بنابراین لازم است که این بررسی در دروس و رشتههای مختلف انجام پذیرد.
One of the methods that teachers used to formative assessment is the short term test or quiz. There are many conflictions about the effectiveness of quiz on student learning. On the other hand, the physic course has not been desired in different medical students’ viewpoints especially health students, hence to succeed in this lesson, it requires more continuous study. In the present study, the effectiveness of quizes to increase the final score were evaluated by short tests with appropriate questions at the proper time. The teaching topics for all classes were divided into 2 equal parts in terms of the volume and difficulty. The last score was divided equal between midterm and final. Until the midterm exam, short term exam was taken from the previous content every session; after midterm, there was no quiz until the end of the semester. The mean levels of midterm and final scores were compared by t-test (p <0.05). The t-test results showed in all health physics class the midterm scores were significantly higher than the final. Finally, the study findings showed the effectiveness of short test on increasing the physics’ final score in the health students. Perhaps if the course or the fields of students be changed, this results may not be achieved. Therefore, it is necessary to perform this study in different courses and fields.
خلاصه ماشینی:
بررسی اثربخشی آزمونهای کوتاه کلاسی، بر افزایش نمره نهایی درس فیزیک در دانشجویان مقطع کارشناسی بهداشت سمیرا رسانه: عضو هیات علمی، گروه پرتوشناسی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، لرستان، ایران.
متوسط سطح نمرات میان ترم و پایان ترم دانشجویان هر کلاس با استفاده از آزمون t-test با یکدیگر مقایسه شدند (p چكيده: واژگان کلیدی: ارزشیابی تکوینی، پرسش کوتاه کلاسی، فیزیک، بهداشت.
در مطالعه حاضر با برگزاری آزمون های کوتاه کلاسی به موقع و طراحی مناسب سؤالات آن و استفاده از ابزارهای مناسب برای جدی گرفتن آزمونها سعی شد که دانشجویان رشتههای بهداشت ترغیب به یادگیری درس فیزیک شوند.
در ابتدای ترم به دانشجویان توضیح داده شد که هر جلسه از دروس تدریس شده در جلسه قبل یک پرسش کوتاه کلاسی گرفته خواهد شد که نمره آن در نمره نهایی آن درس مستقیماً تأثیرگذار است.
Azorlosa و همکارانش در سال 2006 دانشجویان رو به دو دسته تقسیم کردند و از گروه اول آزمونهای کوتاه کلاسی از پیش خبر داده شده در طول ترم گرفتند و گروه دوم در هیچ آزمونی به غیر از آزمون نهایی گرفته نشد.
نتیجه این مطالعه نشان داد که پرسش کوتاه کلاسی تأثیری در نمرات نهایی آزمون پایان ترم ندارد (پوراحمد و همکارانش 1392).
این بررسی در چهار نیمسال تکرار شد و تمامی نتایج اثر بخش بودن پرسشهای کوتاه کلاسی مکرر در افزایش نمره نهایی درس فیزیک موثر نشان داد.
خاطرنشان میشود یافته این تحقیق اثربخش بودن آزمون کوتاه کلاسی بر افزایش نمره نهایی درس فیزیک در دانشجویان بهداشت است.