چکیده:
هدف: سواد رسانهای و اخلاق اجتماعی دو مقولۀ مهم در عصر کنونیاند. نظر به اهمیت این دو مقوله، هدف تحقیق حاضر، سنجش تأثیر سواد رسانهای و مؤلفههای آن بر اخلاق اجتماعی کاربران بود. روش: این پژوهش، توصیفی- همبستگی از نوع کاربردی و جامعۀ آماری آن، شامل کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ استاندارد بود که روایی و پایایی آنها مجدد تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری تحت نرمفزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. یافتهها: متغیّر سواد رسانهای و مؤلفههای آن بر اخلاق اجتماعی جامعۀ هدف، تأثیر مثبت و معناداری دارد. ضریب تعیین به دست آمده نشان میدهد که 5/92 درصد از واریانس متغیّر اخلاق اجتماعی توسط سواد رسانهای تبیین میشود. کلیۀ شاخصهای برازش مدل نشاندهندۀ برازش مطلوب مدل تحقیقاند. نتیجهگیری: افراد واجد سواد رسانهای، در استفاده از فضای مجازی کمتر در معرض آسیبهای اخلاق اجتماعی قرار دارند.
Objectives: Media literacy and social ethics are two important issues in the current era. Given the importance of these two categories, the purpose: of this study is to assess the impact of media literacy and its components on social ethics of users.Method: This is a descriptive-correlational research of applied type. The statistical population is Master students of Islamic Azad University of South Tehran Branch. Data collection tool is two standard questionnaires. Structural equation modeling under Smart Pls software was used to analyze the data. Findings: The results indicate that the variable of media literacy and its indicators have a positive and significant effect on social ethics. The obtained coefficient of determination shows that 92.5% of the variance of social ethics variable is explained by media literacy. All model fit indices indicate the optimal fit of the research model. Conclusion: According to the results of this study, people with media literacy are less exposed to the harms of social ethics in using cyberspace.