چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین عاملهای هوش هیجانی، سرسختی روانشناختی و سلامت روان با انگیزش شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میناب برنامهریزی شد. برای این منظور معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میناب عنوان جامعه آماری این تحقیق انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد و نمونهی مورد نیاز تحقیق در حدود (291 نفر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین هوش هیجانی و ابعادش (خودآگاهی هیجانی، خودمدیریتی و روابط بین فردی) با انگیزش شغلی کارکنان رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. بین سرسختی روانشناختی کارکنان و همچنین تمامی مولفههایش (تعهد، کنترل و مبارزهجویی) با انگیزش شغلی آنان رابطهی معناداری یافت نشد. رابطهی منفی و معناداری بین سلامت روان و انگیزش شغلی در سطح 001/0P <وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
رابطه بين هوش هيجاني، سرسختي روانشناختي و سلامت روان با انگيزش شغلي (مورد مطالعه : معلمان مقطع ابتدايي شهرستان ميناب ) علي مرادي ١.
کارشناس ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش ، مدرس دانشگاه فرهنگيان ، هرمزگان ، بندرعباس ، ايران چکيده پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه بين عامل هاي هوش هيجاني، سرسختي روانشناختي و سلامت روان با انگيزش شغلي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان ميناب برنامه ريزي شد.
رابطه ي متغيرهاي ياد شده يعني هوش هيجاني، سرسختي روانشناختي، سلامت روان و انگيزش شغلي در پژوهش هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته است .
با توجه به بررسي اجمالي پژوهش ها و بررسيهاي به عمل آمده ، اين پژوهش بر آن بوده است تا رابطه ي متغيرهاي هوش هيجاني، سرسختي روانشناختي و سلامت روان با انگيزش شغلي معلمان را مورد بررسي قرار دهد.
فرضيه هاي پژوهش ــ بين هوش هيجاني معلمان مقطع ابتدايي شهرستان ميناب و انگيزش شغلي آنان رابطه وجود دارد.
ــ بين سلامت روان معلمان مقطع ابتدايي شهرستان ميناب و انگيزش شغلي آنان رابطه وجود دارد.
يافته هاي پژوهش فرضيه ي ١: بين هوش هيجاني معلمان مقطع ابتدايي شهرستان ميناب و انگيزش شغلي آنان رابطه ي معناداري وجود دارد.
فرضيه ي ٢: بين سرسختي روانشناختي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان ميناب و انگيزش شغلي آنان رابطه ي معناداري وجود دارد.
فرضيه ي ٣: بين سلامت روان معلمان مقطع ابتدايي شهرستان ميناب و انگيزش شغلي آنان رابطه ي معناداري وجود دارد.