چکیده:
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی اول ابتدایی و شناخت ویژگیهای کتاب براساس مهارتهای زندگی میپردازد. جامعه تحقیق، کتاب علوم اول ابتدایی و واحد تحلیل مهارتهای زندگی به صورت تمام شماری بود. روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود که با استفاده از جدول کدگذاری کل کتاب علوم تجربی براساس 91 مهارت و 24 مقوله کدگذاری شد. برای محاسبه از روش همبستگی بین دو کدگذار (R=0/86) استفاده شد. نتایج نشان داد در مجموع به 91 مهارت زندگی اشاره شده بود و از بین مهارتهای دهگانه مهارت خودآگاهی (17مورد) بیشترین و مهارت مقابله با هیجانات (0 مورد) کمترین تعداد از مهارتهای زندگی را در کتاب علوم پایه اول به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد در مجموع به ٩١ مهارت زندگي اشاره شده بود و از بين مهارت هاي ده گانه مهارت خودآگاهي (١٧مورد) بيشترين و مهارت مقابله با هيجانات (٠ مورد) کمترين تعداد از مهارت هاي زندگي را در کتاب علوم پايه اول به خود اختصاص داده است .
واژه هايکليدي: مهارت هاي زندگي، کتاب علوم تجربي، پايه اول بيان مسأله زندگي اجتماعي، پيشرفت صنعتي وتحولات عظيم در فنآوري اطلاعات و رسانه ها، زندگي بشر امروزي را به وضعيت سردرگم و پيچيده اي تبديل کرده است ، که سازگار شدن با اين شرايط مستلزم آگاهي از نحوه کنار آمدن با مشکلات ميباشد.
ــ کسب خودآگاهي، خود ارزشيابي و عزت نفس ــ برقراري ارتباط با ديگران ــ توانايي همکاري مانند توانايي بازي و کار مشترک تا رسيدن به هدف مشترک گروهي ــ کسب تفکر انتقادي و توانايي ارزش يابي انتقادي اطلاعات ، نظريات و رفتارهاي ديگران و تفکر خلاق ــ توانايي تصميم گيري سنجيده در تمام سطوح زندگي براساس جمع آوري اطلاعات صحيح و سازماندهي و ارزش يابي آنها ــ توانايي مذاکره مانند رسيدن به توافق با ديگران و بستن قرارداد ــ توانايي مديريت ديگران با افراد مانند توانايي گريز از برخورد، روش هاي ميانجيگري درگيري ــ توانايي اظهار وجود ــ توانايي پرهيز از خطر ــ توانايي کنار آمدن با احساسات و فشارهاي روحي خودآگاهي، توانايي شناخت و آگاهي از خصوصيات ، نقاط ضعف و قدرت ، خواسته ها، ترس و انزجار است .
در کتاب تعليمات اجتماعي پايه ششم از ميان مقوله هاي مهارت هاي زندگي به تصميم گيري بيشترين توجه و به تفکر انتقادي و مقابله با استرس کمترين توجه شده است (اسدالهي، قاسمي زاده و دهقاني، ١٣٩٥).